Na snižování emisí v České republice se má do budoucna významně podílet i biometan. Jeho rozvoj, využití v dopravě, problematiku provozní podpory a prokazování původu řeší meziresortní pracovní skupina ministerstva životního prostředí, ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy. Závěry jednání by měly vyústit ve vytvoření koncepce strategie pro biometan. „Finalizace dokumentu se předpokládá během letních měsíců,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí resortu životního prostředí Veronika Krejčí.
Doplnila, že tématem jednání jsou otázky jeho podpory, záruk původu či prokazování udržitelnosti. Vychází se podle ní jak z praktických poznatků z aplikační praxe, tak z nových požadavků evropské legislativy. V rámci iniciativy ministerstvo životního prostředí jedná podle mluvčí s celým spektrem subjektů, od zemědělců na straně výroby po dopravce či teplárny na straně spotřeby.
„Odhadovaný teoretický potenciál výroby biometanu k roku 2030 činí 700 milionů metrů krychlových využitelného biometanu. V dalších letech by pak tento potenciál mohl ještě stoupat až k jedné miliardě metrů krychlových,“ upřesnila Krejčí.
Využití biometanu se řešilo koncem května také na semináři Hospodářského výboru v Poslanecké sněmovně k evropské směrnici RED III. Česká republika se připravuje na to, kterou cestu v rámci směrnice zvolí. Zda redukci emisí o 14,5 procenta do roku 2030, anebo do téhož roku závazný podíl nejméně 29 procent energie z obnovitelných zdrojů v rámci konečné spotřeby energie v dopravě.
Mohlo by vás zajímat
Jak na semináři uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL), snížení emisí o 14,5 procenta je velká ambice a nebudeme toho schopni dosáhnout bez nastavení efektivního systému výroby, distribuce a uplatnění zelených paliv v různé formě. Směrnice RED III počítá i s využíváním podílu 5,5 procenta pokročilých biopaliv a jednoprocentním podílem zeleného vodíku (RFNBO).
Biometan je podle Hladíka lokální zdroj, který má Česká republika k dispozici. „Je to vhodný doplněk primárně zemědělské produkce, ať už rostlinné nebo živočišné. Jsme ve finální fázi a jsme připraveni podpořit přechod těžké automobilové dopravy na bio LNG,“ poznamenal Hladík.
Tereza Čapková