INZERCE

Kvůli prostojům se dodávky zboží z Číny po silnici prodloužily na třicet až čtyřicet dnů, zatímco dříve to bylo přibližně dvacet dnů. Foto: Pixabay

Stovky kamionů čekajících na odbavení. Na rusko-čínských hranicích se tvoří rekordní fronty

Na hraničních přechodech mezi Ruskem a Čínou aktuálně čeká na odbavení až 1500 kamionů. Vynucené prostoje stojí dopravní firmy miliony rublů. Zácpy na hranicích mají nejen objektivní příčiny, což jsou zavedené kvóty, ale vznikají také uměle, uvedl ruský list Vedomosti. Na největším přechodu Zabajkalsk-Mandžusko čeká skoro tisíc kamionů, zatímco pohraničníci a celníci jsou schopní za den odbavit maximálně 360 vozů. Fronty mezitím vznikly i na dalších hraničních přechodech. 

Kvůli prostojům se dodávky zboží z Číny po silnici prodloužily na třicet až čtyřicet dnů, zatímco dříve to bylo přibližně dvacet dnů. Dopravní firmy tvrdí, že takové fronty na hranicích ještě nezažily. I letos v létě na hranicích čekalo maximálně asi pět stovek kamionů.

Provoz brzdí kvóty

Generální ředitel společnosti Rustrans-spedition Kondratij Gajkevič uvedl, že více než sto vozidel této společnosti už tři týdny nemůže projet přes hraniční přechod v Zabajkalsku. Kvůli zavedení kvót nemůže přechod odbavit více než dvě stě kamionů za 24 hodin, dodal.

Z Číny do Ruska a dál do Evropy kamiony převážejí oděvy, obuv, počítače, čisticí prostředky pro domácnosti, elektroniku, auta a další spotřební zboží. Opačným směrem putují náhradní díly k autům, zemědělské výrobky, potraviny anebo dřevo.

Hraniční přechody se začaly ucpávat už loni, a to kvůli opatřením zavedeným proti šíření koronaviru. Letos čínské úřady zvýšily kvótu pro vjezd ruských kamionů, ale ta vzhledem k rostoucím objemům přepravovaného nákladu ani tak nestačila. Navíc se přechody z čínské strany čas od času zavírají kvůli kontrolám, svátkům a podobně.

Testování na covid

Zácpy podle Vladimira Pavlovského z logistické platformy Cargotogo vznikají kvůli tomu, že Číňané velice pečlivě testují na covid-19 všechny, kdo překračují hranici. Situaci zhoršuje i zvýšení objemu přepravy nákladů před novoročními svátky.

Ztráty mají kvůli zpoždění dodávek hlavně příjemci zboží. Přepravce stojí den prostoje kamionu 25 až 40 tisíc rublů, což je v přepočtu asi 7700 až 12 300 korun, a to kvůli dodatečným nákladům na řidiče a na skladování zboží. Jenom na přechodu Zabajkalsk-Mandžusko přicházejí dopravní firmy každý den asi o 40 milionů rublů, tedy asi 12,3 milionu korun.

Ruští celníci tvrdí, že se snaží usnadnit situaci tím, že organizují na přechodech noční směny. Jiní volají po zvýšení počtu přechodů. S Finskem jich má Rusko šest, ale na třikrát delší hranici s Čínou jen pět. Podle nejmenovaného zdroje z jedné dopravní společnosti zácpy vznikají také uměle a čínská strana podle něj prosazuje nový způsob přepravy zboží – vpustí jen ty ruské kamiony, které na čínském území odpojí návěs a vrátí se zpět do Ruska, a až se naloží zboží, teprve potom znovu vjedou do Číny a návěs odvezou. 

Výhodu mají spřízněné ruské firmy

Číňané prý také preferují spřízněné místní ruské firmy, které si účtují od ostatních půl milionu rublů za to, že jejich zboží přepraví do celního skladu. Mezi místními a cizími dopravci tak vznikají ustavičné konflikty.

Situaci zhoršilo uzavření hraničních přechodů mezi Čínou a Kazachstánem a také zdražení námořní dopravy až na pětinásobek dřívějších cen. Experti tak předpovídají, že se situace nezlepší, dokud nebudou zrušena opatření proti šíření nákazy koronavirem.

(čtk)