Slavnostním poklepem na kolejnici zahájila Správa železnic realizaci tří významných projektů mezi Brnem a Blanskem. Konkrétně se jedná o modernizaci mezistaničních úseků mezi Brnem-Maloměřicemi a Blanskem (dvě samostatné stavby) a rekonstrukci stanice Adamov, která mimo jiné dostane nová nástupiště. Stavební práce zcela zastaví od poloviny letošního prosince provoz vlaků mezi Brnem a Blanskem. Stavební práce mají stát celkově 5 miliard a 854 milionů korun bez DPH.

První dva projekty jsou spolufinancované z úvěru od Evropské investiční banky (EIB), akce s názvem Rekonstrukce nástupišť v železniční stanici Adamov je navržena ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF 2).

Všechny tři stavby leží na hlavním železničním koridoru mezi Brnem a Prahou.

„Realizace všech staveb zlepší technický stav a parametry trati, umožní zvýšit rychlost vlaků a zajistí vyšší bezpečnost a spolehlivost provozu. Cestující pak uvítají bezbariérový přístup k nástupištím v Adamově a na nově upravených zastávkách,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Kvůli rozsáhlým stavebním pracím se od poloviny prosince 2021 zastaví na rok provoz všech vlaků mezi Brnem a Blanskem. Osobní vlaky nahradí autobusy, většina dálkových spojů jezdí již od dubna mezi Brnem a Prahou přes Havlíčkův Brod. Vlaky linky R19 z Prahy budou zpravidla končit ve stanici Blansko. 

Mohlo by vás zajímat

Brno-Maloměřice St. 6 – Adamov

Projekt počítá s kompletní rekonstrukcí železničního svršku a částečně i železničního spodku, výstavbou nové odbočky Svitava a potřebnými úpravami zastávek Bílovice nad Svitavou a Babice nad Svitavou. Dodavatelem stavby je Společnost MALADA, kterou tvoří firmy Subterra, STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha.

Vysoutěžená cena je 2,4 miliardy korun bez DPH. Hotovo má být v roce 2023.

V rámci investiční akce se zrekonstruuje železniční svršek v obou kolejích mezi stanicemi Brno-Maloměřice a Adamov. Do oblouků o malých poloměrech budou použity kolejnice s větší odolností proti opotřebení.

Dále dojde k obnově vybraných mostů, všech čtyř tunelů, opěrných a zárubních zdí a přilehlých skalních svahů a také k odstranění několika propadů traťové rychlosti.

Přestavbou projdou železniční zastávky tak, aby splňovaly požadavky na pohyb osob s omezenou schopností pohybu a orientace. V Bílovicích nad Svitavou vznikne nový podchod pod tratí, který zkrátí přístup od parkoviště k nástupišti směr Brno. Současně se opraví přístřešky pro cestující.

Rekonstrukce železničního koridoru z České Třebové na Brno mezi Blanskem a Adamovem si vyžádá zásadní omezení. Součástí je i kompletní modernizace stanice v Adamově. Foto: Správa železnic

Rekonstrukce nástupišť v Adamově

Výstavbu dvou nových ostrovních nástupišť ve stanici Adamov, přístupných z nové lávky přes celé kolejiště, přinese investiční akce, kterou realizuje Společnost Adamov (Swietelsky Rail CZ + Elektrizace železnic Praha).

Cena stavebních prací dosahuje 834 milionů korun bez DPH.

Ostrovní nástupiště budou plně bezbariérová, a to díky výtahům z nově vybudované lávky. Ta bude vybavena rovněž schodišti, současně zajistí propojení na druhou stranu kolejiště do Hybešovy ulice. Rekonstrukcí projdou také odbavovací prostory pro cestující, součástí stavby je i výstavba parkoviště s kapacitou 30 vozidel. Prodloužení třetí staniční koleje pak umožní odbavení nákladních vlaků o délce 740 metrů. Stavba má skončit v polovině roku 2023.

Adamov – Blansko

Poslední slavnostně zahajovaná stavba obsahuje kompletní rekonstrukci železničního svršku v celém mezistaničním úseku Adamov – Blansko, obnovu železničního spodku ve vybraných úsecích druhé traťové koleje i celkovou rekonstrukci adamovské zastávky.

Sanací projde všech pět tunelů, přilehlé skalní zářezy, mosty a zdi. Stavební práce realizuje Společnost AdaBla (OHL ŽS + Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby + TRAMO RAIL). Vysoutěžená cena je 2,62 miliardy korun bez DPH.

Největší význam pro cestující bude mít výrazná přestavba zastávky v Adamově. Stávající dvě vnější nástupiště, jež jsou situována nevstřícně, budou nahrazena novým oboustranným ostrovním nástupištěm, které bude umístěno v poloze současného nástupiště ve směru na Brno.

Zkrátí se tak docházková vzdálenost cestujícím od Brna a současně to přispěje ke snadné organizaci případných výlukových opatření. Hrany nástupiště budou ve výšce 550 mm nad kolejí, délka bude 170 metrů. Bezbariérový přístup zajistí šikmý chodník.

(nik)