INZERCE

Elektrický vlak v Kolíně nad Rýnem. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Stávka na německé želenici zatím nebude. Sdružení cestujících je pro rozdělení Deutsche Bahn

Společnost Deutsche Bahn (DB) a odbory EVG se dohodly, že budou jednat o zvýšení mezd za pomoci mediátorů od 17. do 31. července, prostředníkem v konfliktu mají být  právnička a politička ze sociální demokracie (SPD) Heidi Pfarrová a bývalý ministr vnitra Thomas de Maizière z konzervativní unie CDU. Stávka na německé železnici je tak prozatím do konce července odvrácena, ovšem s tím, že pokud nebudou odboráři s výsledky spokojeni, nevylučují, že k ní nakonec stejně dojde. Pokračují diskuze i k rozdělení DB na nezávislá odvětví dopravy a infrastruktury. Zatímco federální ministr dopravy Volker Wissing (FDP) i předsedkyně strany Levice Janine Wisslerová dělení odmítají, Sdružení cestujících Pro Bahn se teď vyslovilo pro, poznamenal německý dopravní web Bahnblogstelle.

„EVG přislíbilo, že během hlasování, které bude následovat, nebude provádět žádné stávky,“ uvedl svaz. V případě, že členové odborů výsledky jednání odmítnou, však nelze vyloučit vyhlášení časově neomezené stávky. Podle informací odborů by hlasování mělo trvat zhruba čtyři týdny do konce srpna. 

O zvýšení mezd pro zhruba 180 tisíc zaměstnanců se odbory a firma potýkají od února. Po železničářích požaduje o 650 eur měsíčně více, tedy o něco více než patnáct tisíc korun, respektive o 12 procent v případě vyšších platových skupin. DB to odmítly, byly ochotny platit zaměstnancům od prosince o 200 eur více a od srpna pak o dalších 200 eur více, jak přiblížil web. K tomu společnost navrhovala jednorázovou protiinflační prémii 2850 eur, kterou by zaměstnanci díky vládnímu kompenzačnímu balíčku nedanili.

Strany se také nemohly shodnout na délce kolektivní smlouvy. Zatímco odbory ji chtějí uzavřít na 12 měsíců, Deutsche Bahn na 27 měsíců. EVG už také jednala s dalšími pěti desítkami železničních společností a s některými už se na mzdách dohodla.

V současném sporu o zvýšení mezd odbory EVG zorganizovaly už také dvě stávky, které zablokovaly železniční dopravu v Německu. Protest měl dopad i na zahraniční spoje, i s Českem. Ty dálkové do Německa končily v poslední stanici na českém území a příhraniční regionální fungovaly pouze na českém území.

Na poslední chvíli se pak díky zásahu soudu podařilo zažehnat rozsáhlou stávku, kterou odboráři plánovali v květnu.

Pro i proti dělení Deutsche bahn

„Nechceme rozbít železnice, ale chceme posílit jejich efektivitu,“ zopakoval nedávno v rozhovoru pro televizní stanici Welt spolkový ministr dopravy Volker Wissing k návrhu monopolní komise, která radí německé vládě a má jasnou představu o budoucnosti Deutsche Bahn, které se ocitly v krizi – a to, že by se měla rozdělit infrastrukturní síť a provoz, což teď ve středu zopakovala. Podle ní je tento krok totiž pro společnost výhodnější. A narozdíl třeba od ministra dopravy, Sdružení cestujících Pro Bahn tyto plány podporuje.

„Jsme pro oddělení,“ řekl čestný předseda Karl-Peter Naumann novinám mediální skupiny Funke. „Zda to bude úplné oddělení podniku, nebo zda se z toho stane to, co se politicky předpokládá, tedy divize veřejné služby a politicky řízená divize pod hlavičkou DB, je pak druhotné,“ uvedl. Důležité podle něho totiž je, že do systému přichází dostatek peněz a infrastruktura už není dále zanedbávána.

Vlaky Deutsche Bahn. Foto: Pixabay

Předsedkyně strany Levice Janine Wisslerová naopak před rozdělením železnic varovala a kritizuje i dosavadní způsob jednání spolkové vlády s touto společností. „Kdo chce železnice rozbít, rozbíjí také možnost obratu v dopravě z jedné a do druhé ruky,“ řekla v rozhovoru pro Redaktionsnetzwerk Deutschland. Pohled do zahraničí podle ní totiž jasně ukazuje, že železnice fungují tam, kde existuje integrovaný systém a investuje se do tras a vozidel. Zdůraznila zároveň, že rozdělení by nevyřešilo ani největší problém železnic: „příliš nízké investice a provoz, kde je vše na hraně“.

Podotkla také, že i když je železnice řízena jako korporace, stále se jedná o státní podnik. „Železnice musí být součástí veřejných služeb,“ zdůraznila s tím, že celostátní německý jízdní řád může existovat pouze s plně integrovanou společností. „Úkolem železnic by měla být ekologická, přesná a cenově dostupná přeprava osob a zboží – a ne maximalizace zisku,” doplnila.

Současné problémy pak podle ní způsobila neúspěšná snaha přeměnit železnice na vysoce ziskovou společnost. „Střídající se spolkové vlády jmenovaly manažery mimo železnice, a tím dovedly společnost na vedlejší kolej,“ kritizovala. Dodala, že po reformě železnic už existovala skupina, která byla rozdělena do různých společností. „Takové rozdělení nevedlo k tomu, že by nám dráhy nabízely lepší služby. Naopak: koleje a nádraží jsou zchátralé, mnoho vlaků nejezdí přesně a navíc jsou jízdenky drahé,“ připomněla.

Místo dělení je podle ní zapotřebí spíše rozumné plánování nebo investiční program pro koleje a vozidla. „Čím více ale bude konkurentů, tím obtížnější bude těchto cílů dosáhnout,“ upozornila politička.

(mig)