Ohledně chystaného obchvatu Blučiny, který má vyjít na přibližně jednu miliardu korun, udělala velký kus práce samotná obec. Vykoupila pozemky od majitelů a Jihomoravský kraj za ně pak zaplatil dohodnutou cenu. Jenom díky tomu se nyní podle hejtmana Jihomoravského kraje Jan Grolicha (KDU-ČSL) připravuje stavba.

V rámci prosincového výjezdního zasedání vlády v Jihomoravském a Zlínském kraji se řešilo dokončení dálnice D52 na Vídeň, hotové má být do roku 2030 – je to reálné? Co je v plánu v rámci stavby v příštím roce? 

Podle mých informací by měly být úseky k nádržím Nové Mlýny a od nich k hranicím zahájeny v roce 2026 a do roku 2030 se to prý může stihnout. Nejsložitější je část přes Nové mlýny, kde to má být o rok později. Já jsem hlavně rád, že se to opravdu hýbe. Není to stavba kraje, ale státu, ale potřebujeme ji všichni.

Co ještě může dokončení zkomplikovat? 

Já doufám, že nic. Ale u těchto staveb se vždycky může něco stát. Díky novému stavebnímu zákonu, by to ale snad mělo být jednodušší.

Na zasedání se řešil také obchvat Blučiny – co si od něj kraj slibuje a co vše kompletní stavba zahrnuje? 

Oni to potřebují hlavně lidé, kteří v Blučině bydlí. Teď jsou chvíle, kdy tam prostě pořádně ani nejde, i kvůli kamionům, přejít vozovku. Současně silnice přes Blučinu slouží jako propojení dálnic D2 a D52. Do budoucna se také předpokládá, že v souvislosti s výstavbou Jaderné elektrárny Dukovany by se tato doprava mohla ještě významně navýšit. Tomu je potřeba předejít.

Obchvat je připraven jako dvoupruhová silnice. Bude začínat u dálniční křižovatky a dál povede severně od obce územím nivy Litavy. Na stávající silnici II/425 se napojí okružní křižovatkou u benzinové pumpy mezi Vojkovicemi a Židlochovicemi. Součástí stavby jsou nejen dvě křižovatky, tři sjezdy, pět mostů, z toho čtyři mosty na hlavní trase a jeden most na silnici III. třídy, ale také přeložka silnice III/41614 v délce téměř půl kilometru. V realizaci bude téměř 4,5 kilometru nové silnice, přičemž délka úprav ostatních navazujících pozemních komunikací je 1,4 kilometru.

Co se v rámci stavby bude dít v příštím roce a kdy plánujete dokončení obchvatu? 

V roce 2024 se musí dokončit dokumentace pro provedení stavby a vysoutěžit dodavatel stavby. V průběhu příštího roku se musí udělat přeložka vysokého napětí, kterou zajistí společnost EGD. Samotná stavba pak začne v roce 2025 a hotovo by mělo být do tří let od zahájení.

Jaké jsou celkové náklady na stavbu? A jakým způsobem se bude řešit financování? 

Předpokládáme, že stavba obchvatu přijde asi na jednu miliardu korun včetně DPH. O financování jednáme s ministerstvem dopravy a ve hře jsou i evropské dotace.

Co vše obnáší příprava obchvatu? Kraj už vykoupil 225 pozemků, je potřeba odkoupit ještě nějaké další? 

Tady udělala obrovský kus práce obec Blučina. Oni vykoupili pozemky od majitelů a pak je kraj koupil od obce za dohodnutou cenu. Jenom díky tomu jsme tak daleko, že se připravuje stavba. Kraj od obce vykoupil 225 pozemků v ceně 30,4 milionu korun. Prosincové zastupitelstvo pak schválilo poslední sadu výkupů – dvacet pozemků s kupní cenou 5,4 milionu. Dohromady tedy jde o 245 pozemků v ceně přibližně 36 milionů korun.

Zazněly už dva významné dopravní projekty, které další zásadní dopravní akce chystá Jihomoravský kraj v příštím roce? 

Chystáme přestavbu okružní křižovatky ve Slatině. Tam se kříží silnice II/430, III/15283 a místní komunikace. Budou se dělat úpravy chodníků, zastávek a přeložky inženýrských sítí a další věci. Odhadovaná cena je zde 65 milionů korun včetně DPH. Pak nás čeká například rekonstrukce silnice mezi Zbraslaví a Ludvíkovem v délce 3,5 kilometru. Bude toho víc, ale konkrétní budeme na začátku příštího roku, kdy seznam staveb projedná Rada Jihomoravského kraje.

Které významné dopravní akce plánujete ukončit ještě letos? 

Do konce roku bude dokončen dlouho očekávaný obchvat Čebína, kde náklady přesahují 430 milionů korun.

Jak se do hospodaření Jihomoravského kraje v příštím roce promítne to, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v plánovaném rozpočtu pro rok 2024 se na silnice druhé a třetí třídy počítá s částkou o dvě miliardy korun nižší než letos. Celkem by si kraje měly na dotacích rozdělit čtyři miliardy korun. 

On byl hodně výjimečný rok 2023, protože v předchozích letech SFDI krajům poskytoval kolem těch čtyř miliard. Rozpracovaných staveb se to nedotkne. Zohlednit to musíme při plánování a našem rozpočtu. Proto jsme taky schválili na rok 2024 rekordní částku na opravy silnic.

Když se z investic do velkých dopravních akcí přesuneme k dopravní obsluze – chystá se například Jihomoravský kraj zvyšovat regionální jízdné?

Navyšování jízdného neplánujeme. Dokonce ani zvýšení sazeb DPH od ledna 2024 nebudeme přenášet do jízdného.

Jaké změny čekají cestující v Jihomoravském kraji, ať už v rámci silniční nebo železniční dopravy?

Na konci roku 2024 se dokončí elektrifikace trati mezi Brnem a Zastávkou, takže tady začnou jezdit modernizované vlaky mezi Znojmem a Břeclaví a mezi Zaječím, Hodonínem, Veselím a Myjavou. Měnit se budou označovače jízdenek, ve kterých půjde jak označit klasicky papírovou jízdenku, ale taky si koupit elektronickou přes bankovní kartu. Postupně je pak budeme zavádět i na některé autobusové linky. Na podzim by měly být ve vlacích Moravia, aby se daly koupit lístky i na poslední chvíli bez přirážky a chystáme novou mobilní aplikaci.

Tereza Čapková