Kdy začne další etapa stavby Metra D? Lidé si na možnost jezdit novým metrem ještě počkají. Zatím totiž není vůbec jasné, kdy se stavba druhé etapy kvůli správním řízením u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozeběhne. Odborníci varují, že případné zakonzervování stavby kvůli zrušení celého tendru by stálo až několik miliard korun navíc.

ÚOHS vydal na konci loňského roku třetí předběžné opatření, které pražskému dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s vítězem tendru na druhou část stavby nové linky Metra D. Rozhodnutí ve věci samé je ale zatím v nedohlednu. „V tuto chvíli nejsme schopni předvídat, kdy dojde k vydání rozhodnutí a už vůbec ne, kdy by mohlo být pravomocné. Záleží to na procesních krocích účastníků a na tom, zda bude nutno získat další podklady nutné k rozhodnutí ve věci,“ sdělil České justici mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.

Stavba nové linky pražského metra začala v dubnu 2022. Už v prosinci byl propojen první úsek v celé stavební délce z budoucí stanice Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká napadený tendr.

Plán stanice metra D na Pankráci. Foto: Metroprojekt

Třicetimiliardovou zakázku vyhrála loni v září společnost Subterra. Před tím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr, Vinci a Marti (PVM). Podle dopravního podniku nesplnilo podmínky tendru. Konsorcium se ale brání a s vyloučením nesouhlasí. Samotná stavba druhé etapy Metra D měla začít loni na podzim.
Podle současných optimistických odhadů by se mohlo teoreticky začít stavět na jaře letošního roku, pokud by ÚOHS rozhodl promptně. Prodlužování harmonogramu stavby ohrožuje i cenu, kterou Subterra nabídla. „Termín, kdy bude možné stavbu zahájit, nezáleží nyní na společnosti Subterra, ale na okolnostech, kdy bude soutěž definitivně uzavřena a podepsána smlouva o dílo. Nabídku jsme podávali v prosinci 2022. Při kalkulaci nabízené ceny jsme vycházeli z tehdy platné cenové hladiny a ekonomického výhledu. Pokud dojde k uzavření smlouvy nejpozději na jaře 2024, jsme připraveni nabízenou cenu dodržet. Pokud by však mělo dojít k dalším průtahům je možné, že nabídnutou cenu už nebude možné garantovat,“ uvedl mluvčí Subterra Vladislav Beneš.

Konzervace stavby za miliardy

Česká justice oslovila řadu odborníků s dotazem, kolik by stálo zakonzervování současné etapy stavby, pokud nedojde k plynulému přechodu na stavbu druhé etapy. Nikdo ale o zakázce hovořit otevřeně nechce. Většina expertů je totiž do stavby metra nějakým způsobem byť i nepřímo zapojena. „Vzhledem k této projektové spolupráci s firmami, které se na projektu podílí, nemůžeme být považováni za nepodjaté osoby,“ uvedla například mluvčí Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Vyjádřit se nechtělo ani České vysoké učení technické. Mimo záznam však další odborníci oslovení Českou justicí hovoří o ztrátách v řádech stovek milionů až miliard.

Pokud stavba II. etapy metra D započne na jaře, hrozí podle odhadu renomovaného experta, který se nepřál být jmenován, ztráta téměř půl miliardy korun. To je ovšem ta optimističtější varianta. Nejvíce daňoví poplatníci pocítí, pokud se tendr zruší úplně. „Nebudeme spekulovat o tom, jak ÚOHS v jednotlivých podáních rozhodne. Pokud by hypoteticky nastala situace a ÚOHS pravomocně zrušil tento tendr, pak doba od vypsání nové veřejné zakázky po předání staveniště vysoutěženému zhotoviteli může trvat až dva roky,“ řekl MF DNES mluvčí Pražského dopravního podniku Daniel Šabík. Ztráta by pak za stávající výše inflace podle odhadu odborníka osloveného Českou justicí vyšla na zhruba 5,335 miliardy, a to bez dopadu případných pohledávek třetích stran.

Mohlo by vás zajímat

V takovém případě by musela Praha s největší pravděpodobností zažádat o nový úvěr u Evropské investiční banky (EIB). Praha nyní může od EIB na celou stavbu linky metra D čerpat úvěr v přepočtu ve výši zhruba 23 miliard korun. Ten je předschválený a čerpat se může začít po rozhodnutí ÚOHS. Schválení úvěrového rámce předcházelo mnoho měsíců příprav a intenzivních jednání. Projekt nové linky pražského metra odborníky EIB zaujal i proto, že je v souladu se schváleným pražským Klimatickým plánem a přispívá tak ke zlepšení kvality životního prostředí. Banka také přihlédla k výbornému stavu městských financí a nejnižšímu zadlužení za posledních 20 let. Praha bude úvěr moci čerpat postupně v průběhu výstavby, odložit splátky až o 8 let a jistinu splácet až po dobu 40 let. Čerpání bude možné v korunách nebo eurech, přičemž čerpání v eurech umožňuje velmi nízké úroky pod 2 procenta.

Eva Paseková