Rostoucí inflace může prodražit stavbu dvou úseků dálnice D55 mezi Babicemi a Starým Městem na Uherskohradišťsku a Starým Městem a Moravským Pískem na Hodonínsku odhadem i o 30 procent, tedy až o 1,5 miliardy korun. Podle ministra dopravy Martina Kupky mají smlouvy se zhotoviteli obou staveb inflační doložky, díky kterým budou moci navýšení ceny uplatnit. Oba úseky plánuje ŘSD zprovoznit v roce 2024.
Úsek mezi Babicemi a Starým Městem je dlouhý téměř 8,5 kilometru a za 2,85 miliardy korun jej od září 2020 staví sdružení společností Eurovia a Strabag. Úsek ze Starého Města do Moravského Písku měří 8,8 kilometru. Za téměř 2 miliardy korun jej buduje Skanska.
Inflace prodražuje i dopravní stavby
Smlouvy s oběma zhotoviteli mají inflační doložky, to znamená, že se do konečné ceny inflace může promítnout. V obou případech už je teď náklady na obě stavby budou ve skutečnosti vyšší. ,,Navýšení ceny odpovídá pokaždé inflaci předchozího roku. Čili dá se očekávat, že opravdu s těmi dalšími lety se finanční prostředky v souvislosti s teď aktuální inflací budou přece jenom vracet,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Oba úseky podle ministra míří k otevření v roce 2024, přestože ani jim se nevyhnuly některé problémy. ,,To, co provází všechny stavby v České republice, je teď dramatické zdražování stavebního materiálu, ale také nedostatek, například kameniva. A to je jeden z problémů i na této stavbě, protože zdroje, ložiska, jsou poměrně daleko a stavba je musí dovážet často ze 60 kilometrů vzdálených míst,“ řekl Kupka.
Stavbu mezi Babicemi a Starým Městem zdržely i souběžné práce na železnici. Proti původně plánovanému otevření v červnu 2024 se tedy termín jejího zprovoznění podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Mátla zřejmě posune až na konec roku.
Úsek mezi Starým Městem a Moravským Pískem by měl být hotový dřív, termín jeho zprovoznění však Mátl předpokládá spíše také ve druhé polovině přespříštího roku.
Důležitost dálnice
Letos v lednu zahájilo ŘSD přípravné práce na stavbě navazujícího čtyřkilometrového úseku dálnice D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem na Hodonínsku. Na jeho stavbu dostalo sedm nabídek, nejlevnější podala Skanska za 1,16 miliardy korun.
Podepsat smlouvu se zhotovitelem plánuje ŘSD v létě, zahájení stavby na podzim. ,,Na přelomu roku 2024 a 2025 bychom úsek mohli zprovoznit,“ doplnil Mátl.
Budované úseky dálnice D55 odvedou tranzitní dopravu ze silnice I/55 i ze silnice II/427. Po kompletní dostavbě D55 propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dálnice bude dlouhá zhruba 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2.
(bar, čtk)