INZERCE

Náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Jiří Crha. Zdroj: Jihomoravský kraj

Stav silnic i přes zvýšené investice neodpovídá očekáváním, říká náměstek pro dopravu Jihomoravského kraje Crha

Jihomoravský kraj chystá v souvislosti s výstavbou nového zdroje v Jaderné elektrárně Dukovany rekonstrukce čtyřiceti dvou silničních úseků. Výše investice dosahuje téměř 2,3 miliardy korun a dokončení staveb je v plánu do roku 2028. Důležitým silničním infrastrukturním projektem je také připravovaný obchvat Blučiny, chystané plány v rozhovoru přiblížil náměstek hejtmana pro dopravu Jihomoravského kraje Jiří Crha (ODS).

Po letošních krajských volbách byla první koaliční smlouva podepsána v Jihomoravském kraji, a to na půdorysu koalice Spolu (KDU-ČSL, ODS, TOP 09) a Starostů pro jižní Moravu. Díky volebním výsledkům můžete navázat na svou pozici náměstka hejtmana a i nadále budete mít na starost oblast dopravy. Jaké jsou tedy aktuální programové priority vedení kraje v oblasti dopravy?

Příští čtyři roky chceme do silnic investovat více než deset miliard korun. Mezi hlavní priority patří určitě oprava silnic. Dále nákup nových vlaků pro další linky nebo postavení obchvatu Blučiny. Konkrétní kroky představíme v programovém prohlášení nového vedení kraje.

Radní Jihomoravského kraje začátkem října schválili zahájení výběrového řízení na pořízení nových hybridních vlaků. Kraj je ale nechce přímo kupovat, náklady za jejich pořízení bude budoucímu dopravci hradit i spolu s ostatními náklady na zajištění železniční dopravy po dobu přibližně třicet let. Proč jste se rozhodli pro takové řešení?

Jedním z důvodů je, že nákupem vlaků prostřednictvím dopravce rozložíme náklady na pořízení do období přibližně třiceti let. To znamená, že finanční zátěž spojená s pořízením hybridních vlaků bude rovnoměrně rozprostřena v čase, což nám umožní lépe spravovat cash flow a vyhnout se jednorázovému obrovskému výdaji, který by výrazně omezil naše možnosti investovat do dalších důležitých projektů v daném období.

Jakou váhu dává kraj alternativním pohonům v dopravě? Kde jsou vhodné?

Hlavní potenciál aktuálně vidíme v železniční dopravě, kde máme záměr pořídit zmíněné hybridní vlaky, které řeší absenci elektrifikace tratí efektivně a ohleduplně k životnímu prostředí.

Řeší v oblasti železniční dopravy kraj ještě další tendry?

Není ve finančních silách kraje řešit dva takto velké projekty současně. Vedle nákupu hybridních vlaků ale řešíme i spuštění nového režimu kontroly a odbavení cestujících. Pro něj jsou již dodavatelé vybráni a dodávky probíhají.

Jaké plány máte pro další volební období v oblasti silniční infrastruktury? Připravuje kraj nějaké významné stavby nebo rekonstrukce?

Naším cílem je nadále zvyšovat financování zanedbaných silnic, což jsme již zahájili v minulém volebním období, a chceme tuto úroveň minimálně udržet, případně dále navyšovat. Stav silnic stále neodpovídá očekáváním, i přes zvýšené investice v končícím období. Je třeba zmínit, že kvůli rozsáhlým opravám silnic první třídy a dálnice D1, které provádí Ředitelství silnic a dálnic České republiky, jsou krajské komunikace často využívány jako objízdné trasy, což jejich stav dále zhoršuje.

Připravujeme řadu projektů, z nichž desítky jsou již ve fázi projekční přípravy. Mezi nejvýznamnější patří rekonstrukce čtyřiceti dvou silničních úseků v Jihomoravském kraji v souvislosti s výstavbou nového zdroje v Jaderné elektrárně Dukovany, s investicí téměř 2,3 miliardy korun a plánovaným dokončením do roku 2028. Důležitým projektem je také připravovaný obchvat Blučiny.

Chystáte nějaké změny nebo novinky v oblasti veřejné dopravy?

Od 15. prosince letošního roku převezmou železniční dopravci České dráhy a Arriva dopravu na základě nových smluv. S tím budou spojeny další změny, včetně úprav v uznávání tarifů dopravců a sousedních krajů. Průvodčí Českých drah nahradí průvodčí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, které bude zajišťovat krajský koordinátor Kordis JMK.

Tušíte už, jaký bude rozpočet pro oblast dopravy na příští rok? Bude to už více než letos?

Rozpočet na příští rok je v současné době projednáván ve vedení kraje a nebylo by korektní jej nyní jakkoliv komentovat. Samozřejmě bych byl rád, pokud by pro oblast dopravy došlo k jeho posilnění.

Které dopravní akce chcete dotáhnout ještě do konce letošního roku?

Mezi finančně náročnější projekty patří rekonstrukce silnice II/389 na trase hranice kraje Vysočina – Žďárec – Újezd – Dolní Loučky s náklady téměř 48 milionů korun. Koncem listopadu bude dokončena silnice II/380 Hovorany–Mutěnice za necelých 76 milionů korun, a v polovině prosince dokončíme průtah v Žatčanech, který vyjde na necelých 31,5 milionu korun.

Jaké jsou největší rozpracované projekty, které budou pokračovat i v následujícím roce?

Některé projekty nyní začínáme soutěžit, ale z větších akcí, které byly zahájeny letos a budou pokračovat i příští rok, patří například most ve Znojmě s náklady kolem 34,4 milionu korun, pátý úsek ulice Černovické v Brně za přibližně 58,4 milionu korun a most v Tišnově, jehož cena dosahuje zhruba 45,1 milionu korun.

Víte už o něčem, co se dokončit nepodaří?

Jde o velmi zanedbatelné „miniprocento“. V jednom případě došlo k prodloužení výběrového řízení u zakázky na průtah obcí Loděnice. Ve druhém případě se jedná o silnici III/39512 Hlína–Prštice, kde jsme odložili zahájení stavby kvůli probíhajícím okolním rekonstrukcím. Silnice II/395 Neslovice–Hlína se opravuje, navíc letos proběhla oprava povrchu mezi obcemi Syrovice a Ořechov, a v obci Hlína je zúžení. Tato situace by byla pro místní řidiče příliš náročná, proto oba projekty přesouváme na příští rok.

V Poslanecké sněmovně čeká na projednání předloha zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), novinkou je, že by měla zohledňovat délku silnic druhé a třetí třídy, které jsou v kompetenci krajů. Polepšil by si podle vás kraj, kdyby byl zákon přijat?

Ano, Jihomoravský kraj je dlouhodobě podfinancován, a pokud by byla novela zákona o rozpočtovém určení daní přijata, měl by kraj získat teoreticky více než dvě miliardy navíc. To by významně pomohlo s financováním údržby a rekonstrukcí silnic druhé a třetí třídy, které jsou v kompetenci kraje.

Kraje naopak přijdou o čtyři miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury, jak na to nahlížíte? Bude kraj na změně přidělování financí nějak tratit?

Pokud by došlo ke schválení změny RUD v Poslanecké sněmovně, dopad na Jihomoravský kraj by byl velmi pozitivní. Místo financí ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bychom totiž obdrželi zvýšené daňové příjmy, které bychom mohli investovat do silnic. V případě, že ke schválení nedojde, bylo by spravedlivé, aby stát opět poskytoval finance na údržbu silnic II. a III. třídy ze SFDI. Osobně bych uvítal, aby změna RUD prošla co nejdříve.

Vrátím se na začátek, očekáváte, že zastupitelé bez problémů nové vedení kraje potvrdí?

Ano, očekávám, že zastupitelé nové vedení kraje bez problémů potvrdí. Zisk téměř čtyřiceti procent hlasů od voličů je silným mandátem, který ukazuje na důvěru občanů. Navíc dohoda mezi stranami byla rychlá a konstruktivní, což naznačuje, že žádné problémy při potvrzování vedení kraje neočekáváme.

Tereza Čapková