Kdo pro ministerstvo dopravy zajišťuje rozvoj portálu dopravy nebo kompletní systém elektronických dálničních známek? Státní podnik Cendis. A služby v oblasti kybernetické bezpečnosti nebo tvorbu informačních systémů, případně projekt digitalizace resortu? Cendis. A kdo vyvíjí třeba centrální registr dopravních omezení? Také Cendis. Ostatně kvůli podobným službám pro svůj mateřský resort také vzniknul. Reálně se ale zaměstnanci specializovaného podniku na ministerstvu zabývají také zaléváním květináčů před budovou nebo deratizací. Vyplývá to ze znění uzavřených kontraktů úřadu zveřejněných v registru smluv.
Státní podnik Cendis zřídilo ministerstvo v roce 2015 jako své Centrum dopravních informačních systémů.„Podnik poskytuje organizační, technické a procesní poradenství související s dopravně-správními agendami. Portfolio našich služeb pokrývá všechny oblasti spojené s informačními a komunikačními technologiemi,” uvádí o sobě Cendis na svém vlastním webu.
Například v březnu ministerstvo uzavřelo s podnikem Cendis sedm smluv, přičemž šest z nich se týkalo právě služeb v IT oblasti. Za necelých 6 milionů si tak resort objednal například správu informačního systému na pro evidenci vozů s ukrajinskou poznávací značkou nebo za za 632 tisíc korun další rozvoj portálu BESIP. Jedna ze smluv se ale svým předmětem tak trochu vymyká.
Služba zálivky a ostatní péče o 99 květináčů před budovou ministerstva dopravy, zní předmět kontraktu uzavřeného 18. března s cenou zhruba 150 tisíc korun. Samotný resort objednávku zalévání před vlastní budovou na celý rok 2024 vysvětluje tím, že služba od státního podniku vyjde nejlevněji, a že je součástí širších služeb v oblasti „facility managementu”.
„Na základě uzavřené smlouvy zajišťuje pro ministerstvo dopravy mimo jiné i služby facility managmentu, mezi které patří péče o zeleň, včetně zálivky, na přilehlém pozemku před budovou ministerstva dopravy. Realizace květináčů proběhla v období po uzavření uvedené smlouvy, proto nebyla péče o rostliny v květináčích touto smlouvou zajištěna,” vysvětlil pro Ekonomický deník mluvčí ministerstva František Jemelka.
Ten také uvedl, že samotné zalévání zadalo ministerstvo Cendisu takzvaně napřímo bez soutěže, protože taková varianta byla „ekonomicky nejvýhodnější”.
„Podrobněji ve vyhodnocení ekonomické výhodnosti přistoupilo ministerstvo dopravy k porovnání obdržené cenové nabídky státním podnikem Cendis a od poptaného externího dodavatele na provedení zálivky květináčů včetně pletí v počtu deseti provedení. Nabídka externí dodavatelské firmy činila více než 250 tisíc korun,” uvedl Jemelka.
Přímé zadání podle něj umožňuje to, že Cendis je přímo podřízen ministerstvu. „Protože je státní podnik Cendis v působnosti ministerstva, je možné zadání uskutečnit tzv. in-house formou přímým oslovením subjektu,” konstatoval mluvčí resortu.
Cenovou výhodnost podle něj přináší také to, že jeden dodavatel zajišťuje pro resort více služeb – právě to prý vede ke snížení celkových nákladů.
„Například využitím nástrojů a zázemí, které státnímu podniku Cendis poskytuje budova ministerstva dopravy,” dodal mluvčí úřadu.
Zároveň také připomněl, že ministerstvo počítá i s variantou, že by plný rozsah „zalévacích” služeb ani nevyužilo.
„Požadavek na rozsah plnění předmětu a tedy i finančního plnění objednávky bude pouze nezbytně nutný a je plně v kompetenci zadavatele, který ovlivní i konečné finanční plnění,” přiblížil Jemelka.
Například v loňském roce podle něj bylo nutné venkovní květináče zalévat jen v průběhu suchých letních měsíců.
Cendis kromě vysoce odborných IT služeb pro ministerstvo na základě většího kontraktu zajišťuje například technickou správu budovy a majetku resortu nebo odpadové hospodářství a stěhovací služby. Stará se ale také o oblast deratizace a dezinfekce, péči o zeleň, stejně jako o revize nebo preventivní protipovodňové kontroly. Kromě zmíněných oblastí počítá smlouva i s dalšími nespecifikovanými činnostmi, ty pak mají pracovníci Cendisu provádět se sazbou 386 korun za hodinu.
Celkově vyjde „facility management” od Cendisu podle zveřejněné smlouvy na zhruba 660 tisíc korun měsíčně. Kontrakt byl uzavřený v roce 2021 a platí až do vyčerpání maximálního finančního limitu, který byl stanoven na necelých 50 milionů korun.
Tomáš Svoboda