Finance na veřejné dobíjecí a vodíkové čerpací stanice mají v budoucnu proudit i ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Umožnit to má pozměňovací návrh ministra dopravy Martina Kupky (ODS) k návrhu novely o Státním fondu dopravní infrastruktury. Kladně se k němu vyjádřil čtvrteční sněmovní hospodářský výbor. Novela má umožnit fondu přijímat úvěry a zápůjčky, naopak se už nepočítá s vydáváním dluhopisů.
Návrh novely zákona poslanců Ivana Adamce (ODS), Martina Kupky (ODS), Ondřeje Lochmana (STAN), Antonína Tesaříka (KDU-ČSL), Jiřího Slavíka (TOP-09) a Jakuba Michálka (Piráti) je po druhém čtení v Poslanecké sněmovně. Hospodářský výbor ho projednával ve zrychleném termínu po sedmi dnech.
Jak už dříve sdělil Slavík Ekonomickému deníku, je snaha o to, aby navržené změny nabyly účinnosti již 1. července. Novela zákona podle Slavíka rozšiřuje účel SFDI formou opatření, která zvýší možnosti, na co lze prostředky fondu vynaložit.
„Návrh také umožní státu ručit za dluhy vzniklé v souvislosti s fondem přijatými úvěry a zápůjčkami. Toto opatření povede k získání výhodnějších smluvních podmínek a zejména k nižším výdajům SFDI spojených se splácením půjčených financí,“ uvedl v minulosti Slavík.
Mohlo by vás zajímat
Další z pozměňovacích návrhů k novele počítá i se zapojením financování v rámci spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP projekty). Upravit se mají i podmínky pro odvod daně z přidané hodnoty.
„Důležité je i financování výstavby, modernizace, opravy, údržby nebo správy pozemních komunikací, ale i železnice a infrastruktury pro vodní dopravu ve vlastnictví státu, a to i na základě jiných než koncesionářských smluv, což po přijetí novely zákona bude umožněno,“ uvedl Slavík.
Státní fond dopravní infrastruktury bude v letošním roce hospodařit s částkou 160,3 miliardy korun, suma je oproti loňskému roku vyšší o více než 10 miliard korun. Rozpočet je podle ministerstva dopravy navrhovaný jako proinvestiční, kdy investiční výdaje dosahují částky 110,4 miliardy korun a neinvestiční 49,9 miliardy korun.