Posunout dopředu modernizaci železnice v České republice, zajistit zvýšení kapacity osobní a nákladní dopravy i komfort cestujících má půjčka od Evropské investiční banky (EIB) ve výši 527 milionů eur, v přepočtu 13 miliard korun. Smlouvu na druhou část z plánované podpory EIB v celkové výši 48,8 miliardy korun koncem minulého týdne podepsali ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a viceprezident EIB Kyriacos Kakouris.
První část půjčky ve výši 24 miliard korun byla schválena už na podzim roku 2023. Investice mají podle ministra dopravy pomoci s modernizací tratí po celém Česku a posílit páteřní tratě transevropské sítě TEN-T, kterou na českém území tvoří tři zásadní evropské koridory.
„Modernizace a zvýšení kapacity železniční infrastruktury patří mezi hlavní priority naší vlády, nutnost investic ale přesahuje možnosti našeho státního rozpočtu. Úvěr Evropské investiční banky nám pomůže postupovat rychleji a v podstatně větším rozsahu tak, aby naše železniční síť umožňovala kvalitnější přepravu osob i zboží. Vhledem k připravované stavbě vysokorychlostních tratí chceme s touto institucí spolupracovat dlouhodobě,“ uvedl ministr dopravy.
Ministr financí Zbyněk Stanjura připomněl, že první smlouvu česká vláda s bankou podepslav roce 2001, od té doby se EIB podílela na řadě projektů. „Spolupráce s EIB si velmi vážím, díky ní můžeme některé dlouhodobé investice strategického charakteru financovat prostřednictvím úvěru s nižší úrokovou sazbou, než jakou bychom získali na trhu při standardní emisi státních dluhopisů,“ uvedl ministr financí.
Aktuální finanční podpora má přispět v Česku k modernizaci železniční sítě TEN-T a umožní zavést evropský systém řízení železničního provozu (ERTMS). ERTMS se skládá evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS), tedy návěstního systému v kabině, který zahrnuje automatický vlakový zabezpečovač a globálního systému pro mobilní komunikaci na železnici (GSM-R) i provozních předpisů.
„Díky těmto dalším finančním prostředkům může Správa železnic pokračovat v instalaci ERTMS. Tento systém řízení železniční dopravy je v Evropské unii povinný, a navíc výrazně snižuje riziko lidských chyb a mimořádných událostí,“ informovalo ministerstvo dopravy.
Resort dopravy zmiňuje v souvislosti s půjčkou také navýšení kapacit železnice a nižší náklady na provoz a údržbu, a to zejména díky úsporám elektrické energie, i modernizované železniční přejezdy.
„Mohly by snížit počet mimořádných událostí až o 180 ročně a zabránit tak 30 až 40 úmrtím každý rok. Správa železnic plánuje na úrovňových kříženích instalovat závory nebo je chce nahrazovat mosty či tunely. Díky tomu se auta, kola či chodci dostanou přes trať, aniž by museli vjet nebo vstoupit přímo na koleje,“ uvedlo ministerstvo dopravy.
Podle viceprezidenta EIB Kyriacose Kakourise má finanční podpora českého železničního systému dvojí užitek, vede k udržitelnější dopravě v zemi a podporuje regionální rozvoj v oblastech Evropské unie s nižší hospodářskou činností.
Z půjčky od EIB se financují také úpravy nádraží a železničních budov, aby byly přístupnější pro lidi s omezenou schopností pohybu a orientace a cestující s dětmi. Podle ministerstva dopravy jde o téměř 40 projektů, které by měly být hotovy do konce roku 2028. Přibližně čtvrtina modernizačních projektů je plánována v pražském regionu, většina ale směřuje do oblastí, které spadají pod politiku soudržnosti EU.
(teč)