INZERCE

Stavba dálnice D49 v úseku Hulín-Fryšták. Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Stát se bude podílet na stavbě přivaděče, který propojí Zlín s dálnicí D49. Spolupráci schválila vláda

Na vybudování takzvaného Zlínského přivaděče, konkrétně Silnice II/490: Zlín, propojení D49 – I/49, 2. a 3. úsek, se bude finančně spolupodílet i stát. Spolupráci mezi ministerstvem dopravy, Zlínským krajem a Zlínem ve středu posvětila vláda. Zlínský přivaděč se má stát páteřní komunikací a umožnit bezproblémové propojení Zlína v severojižním směru s dálnicí D49, kterou investorsky zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD).

Přípravu stavby Zlínského přivaděče doposud podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky zajišťoval Zlínský kraj ve spolupráci s městem Zlín. Vzhledem k tomu, že jde o silnici II. třídy, nespadala stavba pod působnost ministerstva dopravy, konkrétně pod ŘSD. Zástupci Zlínského kraje a Zlína proto požádali ministerstvo dopravy o možnost spolufinancování ze strany státu.

Dosavadní investor stavby stanovil předpokládané stavební náklady podle mluvčího ministerstva dopravy na základě zpracované projektové dokumentace na částku 1,56 miliardy korun včetně DPH. Stavba by měla začít v roce 2027 a její ukončení se předpokládá v roce 2029.

V materiálu, který ve středu projednala vláda, se řešil souhlas k jejímu spolufinancování z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 780,8 milionu korun. Druhá polovina by měla být podle Jemelky hrazena ze zdrojů Zlínského kraje a města Zlína.

Po dobudování další části dálničního tahu D49 v úseku Hulín – Fryšták dojde v letošním roce podle Jemelky k významné změně dopravních vztahů v oblasti a zvýší se intenzita dopravy na silnicích, které napojují okolní sídelní aglomerace Fryštáku, Zlína a Slušovic na dálnici D49.

Hluk, vibrace, bezpečnost

„Stávající pozemní komunikace s nevhodnými směrovými a šířkovými poměry vedoucí zastavěným územím nejsou schopny tyto zvýšené intenzity spolehlivě přenést bez zvýšení negativních důsledků na obyvatelstvo,“ zmínil Jemelka. Konkrétně jmenoval ohrožení bezpečnosti a plynulosti dopravy, hluk, vibrace z dopravy či emise.

Dopravní zátěž bude po dokončení dalšího dálničního úseku podle mluvčího ministerstva dopravy nejvíce patrná v severovýchodní části Zlína. „Tyto negativní dopady by částečně měla v dané lokalitě pojmout právě stavba ‚Silnice II/490: Zlín, propojení D49 – I/49, 2. a 3. úsek‘,“ poznamenal mluvčí ministerstva dopravy.

Na stavbu Zlínského přivaděče je už zpracovaná dokumentace k územnímu rozhodnutí, která se aktuálně nachází ve fázi projednání. V přípravě je vypsání tendru na navazující projektový stupeň a inženýrské činnosti včetně majetkoprávní přípravy. „Obě etapy jsou v souladu s územně-plánovací dokumentací města Zlín a mají kladné stanovisko hodnocení vlivu stavby na životní prostředí, proces EIA,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Tereza Čapková