V Česku se loni prodalo 9,04 milionu elektronických dálničních známek, meziročně zhruba o 700 tisíc více. Celková hodnota prodaných známek stoupla na 7,21 miliardy korun z předloňských 6,49 miliardy korun. S odkazem na údaje státního podniku Centrum dopravních informačních systémů (CENDIS) to v pátek uvedla Česká televize. Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se prodej zvyšuje každoročně.

Největší zájem měli loni motoristé o desetidenní dálniční známky. Naopak nejméně kupovali elektronické známky s třicetidenní platností.

Cena ročního kuponu pro běžná auta stoupla od začátku letošního roku o 140 korun na 2440 korun. Měsíční známka zdražila o 30 korun na 460 korun, desetidenní o dvacetikorunu na 290 korun. Novinkou zavedenou loni v březnu je jednodenní známka, která v současnosti vyjde na 210 korun. Vozidla na plyn a plug-in hybridy, tedy auta s kombinací elektrického a spalovacího motoru, mají kupony levnější. Bez poplatku jezdí čistě elektrická vozidla a auta na vodík.

Dálniční poplatky v Česku byly zavedeny od ledna 1995, nalepovací kupony nahradily od roku 2021 elektronické dálniční známky. Auta nad 3,5 tuny platí na dálnicích i některých silnicích první třídy mýtné podle ujetých kilometrů.

Mohlo by vás zajímat

Známky si mohou řidiči zakoupit on-line na oficiálním webu nebo fyzicky na pobočkách České pošty nebo u čerpacích stanic EuroOil a Robin Oil. Za jízdu bez dálniční známky na zpoplatněném úseku dálnice hrozí řidičům pokuta až 5000 korun na místě a až 20 tisíc korun ve správním řízení. Lidé si její platnost mohou ověřit na webu edalnice.cz, stačí uvést SPZ vozidla a stát registrace. Systém následně ukáže, dokdy je dálniční známka platná.