Stát chce do roku 2040 investovat do zabezpečení tuzemských železničních tratí 90 miliard Kč, z toho téměř polovinu na lokální úseky. Jednotlivé tratě a rozsah jejich zajištění přitom rozdělí do dvou skupin podle vytížení. Na plánu realizace se dnes shodla bezpečnostní komise, oznámilo ministerstvo dopravy. Hlavním nástrojem zabezpečení tratí bude automatický systém ETCS, který umožňuje sledování a zastavení vlaku na dálku. Nutnost zabezpečení železnic zdůraznila letní série nehod.
Systémem ETCS je podle jarních statistik v současnosti pokryto přes 255 kilometrů železničních tratí, další stovky kilometrů jsou ve zkušebním provozu nebo ve výstavbě. Prioritou státu byla dosud instalace systému na koridorech, po letních nehodách se však pozornost úřadů zaměřila i na regionální tratě. Těch je v Česku okolo 4500 kilometrů.
Bezpečnostní komise ministerstva dopravy, kterou ministr Karel Havlíček (za ANO) sestavil právě po letních incidentech, k tomuto účelu rozdělila regionální tratě do dvou skupin. Exponované tratě s vyšší rychlostí by měly být v následujících 20 letech postupně osazovány plnohodnotnou verzí systému ETCS. Na méně vytížených tratí s nižšími rychlostmi by pak měla provoz zajistit zjednodušená verze systému.
„Investice v těchto dvou kategoriích bude ve výši 44 miliard korun. Celkové náklady na zabezpečení pro všechny tratě jsou pak do roku 2040 ve výši 90 miliard,“ řekl Havlíček.
Vedle toho by tratích měl postupně přibývat také radiový systém GSM-R.
Zejména v červenci se na tuzemských tratích stalo několik tragických nehod. Ve většině případů byla podle předběžných šetření příčinou lidská chyba. V této souvislosti si na zabezpečení tratí stěžovali strojvůdci, podle kterých je nedostatečné. Odmítají, aby byl provoz závislý jen na lidském faktoru a žádají, aby byly více využívány technologie, které jsou již nyní k dispozici.
-čtk-