INZERCE

Podle studie PWC bude zanedlouho každé druhé auto jezdit na elektrický pohon. Foto: Pixabay

Stát by měl podle studie Deloitte podpořit velkotovárnu na baterie. Na daních vybere desítky miliard

Velkovýrobna baterií pro elektromobily na českém území přinese celkem až 33 tisíc přímých či nepřímých pracovních míst a desítky miliard korun daňových výnosů. Současně zabrání tomu, aby zánik výroby spalovacích motorů a jejich dílů nebyl pro Česko čistě ztrátovou záležitostí.

Možná vznikne jedna, možná dvě. Nebo také žádná. Řeč je o plánované výstavbě takzvané gigafactory na baterie v České republice. Podle studie, kterou pro Svaz moderní energetiky zpracovala poradenská společnost Deloitte, je ideální takovou továrnu získat. A umístit ji v Ústeckém či Karlovarském kraji. Tedy v oblastech, kde zaniká staromódní průmysl a kde je dostatek brownfieldů – pozemků po zavřených dolech, továrnách či elektrárnách.

Studie Deloitte se zaměřila na případ, že v Česku vznikne jedna továrna na baterie pro elektromobily o produkční kapacitě 40 GWh ročně. V takovém případě by vzniklo zhruba 6 tisíc přímých pracovních míst a 33 tisíc nepřímých pracovních míst. Provoz bateriové gigafactory by zvedl český HDP o 172 miliard korun jen během prvních šesti let (2026 až 2031). Životnost továrny by samozřejmě byla mnohem delší.

I když by stát v první fázi poskytl investiční pobídky či dotaci z Fondu spravedlivé transformace, ve výsledku by na tom vydělal. Jen za zkoumané období do konce roku 2031 by si veřejné finance podle analýzy Deloitte polepšily celkem o 48,6 miliardy korun. Jak dodal hlavní ekonom Deloitte David Marek, analýza je spíše konzervativní a nepočítá s ekonomickým přínosem těžby lithia u Cínovce, kterou připravuje ČEZ spolu s australskou EMH.

„Mít svou továrnu na baterie, a to nejméně jednu, je pro Česko logický a strategický krok, protože naše ekonomika je silně závislá na automobilovém průmyslu. Hrajeme však o čas a ten, kdo bude schopen rychle postupovat, bude mít v rukou všechny trumfy. Musíme si uvědomit, že pokud kapacita nevznikne u nás, vznikne jistě jinde v Evropě. Pak se ale i pracovní místa a přidaná hodnota přesunou mimo naše území,“ upozorňuje Josef Kotrba, ředitel a vedoucí poradenského týmu pro energetiku společnosti Deloitte.

Plánované gigafactory (modré) a zprovozněné (zelené) v regionu střední Evropy. Zdroj: tisk. zpráva Deloitte

Něco získáme, něco ztratíme

Za velmi potřebnou považuje továrnu na baterie v Česku také viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Podle jeho slov je prakticky jisté, že Evropská unie prosadí konec výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Můžeme tak škrtnout všechny motorárny a jejich dodavatele. Tento výpadek by Česko mělo nahradit přilákáním aspoň jednoho výrobce baterií. Podle dřívějších informací jsou ve hře investice koncernů Volkswagen a LG.

Pro připomenutí: automobilový průmysl v Česku tvoří 10 procent HDP, čtvrtinu průmyslové produkce a zaměstnává i s navazujícími obory zhruba půl milionu lidí. Pokud nezískáme aspoň jednoho investora do výroby baterií pro elektromobily, bude dekarbonizace dopravy pro Česko ztrátovou záležitostí. Baterie budeme muset dovážet z jiných zemí, pravděpodobně z chystaných závodů v Německu, Polsku či Maďarsku.

Šance na úspěch tu každopádně je. Odhadovaná poptávka v Evropě v roce 2030 bude podle Josefa Kotrby na úrovni 450 až 630 GWh, v roce 2040 dokonce na úrovni 1000 až 1400 GWh. Odhadem lze říct, že jen v zemích střední Evropy (V4 a Německo) by k pokrytí poptávky po bateriích v roce 2030 bylo zapotřebí 13 až 17 velkých výrobních závodů.

David Tramba