V Bruselu se rozjíždí bitva o podobu dlouholetého rozpočtu Evropské unie. Podle Lucana Merlina Resende Carvalha, odborníka z německého think-tanku Bertelsmann Stiftung, tento boj většinou vyhrávají zemědělci a regiony. Naopak inovace a podpora firem by mohly v souboji padnout, obává se.

Čím dřív unijní rozpočet na období 2028 až 2034 podpoří evropští poslanci, tím větší je pravděpodobnost, že si zachová své už tak skromné ambice, řekl pro EU Perspectives analytik a odborník na průmyslovou politiku EU Lucas Merlin Resende Carvalho z německého think-tanku Bertelsmann Stiftung.

Málo ambiciózní

Analýza návrhu víceletého finančního rámce naznačuje, že se dají čekat „ošklivá jednání“ o jeho finální podobě. „Pečlivě sledujeme tento proces a snažíme se prostřednictvím našich analýz přispět k úspěšnému výsledku těchto klíčových jednání,“ uvedl Resende Carvalho.

Kritizuje už jeho celkovou velikost. „I ve své současné podobě je navrhovaný objem skromný ve srovnání s výzvami, které před námi stojí. Skutečná částka po zohlednění inflace a splátek fondu Next Generation EU je nižší, než naznačuje veřejná debata,“ vysvětlil. Rozpočet počítá s výdaji ve výši téměř dvou bilionů eur (49 bilionů korun).

Hlavně moc neškrtat

Unie má přitom řadu ambicí do dalších let. Vyzbrojit Ukrajinu, nastartovat zelený průmysl a dokázat konkurovat Spojeným státům a Číně. I navrhovaný objem prostředků, který podle expertů nemusí stačit, se zdá být pro řadu zemí těžko obhajitelný. To Carvalho dává do souvislosti s vyšším vlivem populistických a euroskeptických stran v evropské politice.

„Současné politické a makroekonomické prostředí není příznivé ani pro skromné navýšení. V několika členských státech, včetně Německa, se fiskální debaty staly velmi polarizovanými, zatímco euroskeptické strany získávají v celé Evropě na síle,“ poznamenal Carvalho. „Bude proto zásadní, aby se celkový objem v tomto procesu výrazně nezmenšil,“ zdůraznil.

Mohlo by vás zajímat

Flexibilnější struktura

Dalším klíčovým bodem návrhu Komise je zjednodušení struktury rozpočtu. „Je důležité, že Komise chce modernizovat a zjednodušit strukturu rozpočtu. Větší flexibilita a účinnější programy by mohly unijnímu bloku umožnit lépe reagovat na měnící se výzvy a priority,“ řekl Carvalho.

evropská poslankyně Danuše Nerudová
Evropská poslankyně Danuše Nerudová (EPP/Česká republika) varuje před zneužitím unijních prostředků národními vládami evropské sedmadvacítky. Foto: Evropský parlament

Kromě odporu členských zemí, které jej musí schválit v rámci jednání Rady EU, vyvolal návrh vlnu kritiky i v Evropském parlamentu. Tři nejsilnější poslanecké skupiny proto zaslaly společný dopis unijní exekutivě, kde požadují přepracování návrhu.

„Komise představila rozpočtový polotovar, kterému chybí ambice, protože s ohledem na inflaci a na to, kolik budou stát splátky pandemických půjček, zůstává fakticky na stejné úrovni jako dosud,“ uvedla česká zástupkyně Danuše Nerudová zvolená za STAN, jež je členkou nejsilnější poslanecké frakce Evropské lidové strany (EPP). Nelíbí se jí ani to, že o velké části prostředků mohou rozhodovat jednotlivé vlády členských zemí.

Europoslanci se obávají, že volnější pravidla umožní vládám členských zemí obejít názor Evropského parlamentu.

Obavy ze ztráty vlivu

„Europoslanci se pravděpodobně budou bránit zvýšení flexibility z obav ze ztráty vlivu,“ předpokládá analytik. Parlamentní vyjednavači mohou za vyšší míru flexibility požadovat nové kontrolní pravomoci. Pokud je nedostanou, ohrozí celý rozpočtový návrh, varoval Carvalho.

„Navrhovaná změna priorit výdajů směrem ke společným evropským statkům, jako je energetická a digitální infrastruktura a průmyslová politika, je strategicky správná,“ vysvětlil. Historie však nabízí ponurý precedens. V každém vyjednávání o víceletém finančním rámci od Maastrichtu byly prvními oběťmi škrtů právě tyto položky, zatímco zemědělské dotace a podpora regionům zůstaly nedotčeny.

Obrana farmářů a regionů

„Zkušenosti s jednáními o víceletém finančním rámci ukazují, že když dojde k rozpočtovým škrtům, často se dotknou právě oblastí výdajů zaměřených na excelenci (například ve vědě a výzkumu). Protože členské státy mají tendenci bránit tradiční výdaje, jako je zemědělství a politika soudržnosti,“ varoval před opakováním stejných chyb.

Škrty se mají rozložit rovnoměrně. Šetření na investicích do budoucnosti by odsoudilo agendu EU v oblasti klimatu a konkurenceschopnosti k neúspěchu ještě předtím, než by se stačila rozběhnout. „Škrty nemají být prováděny na úkor budoucích investic Evropy, ale měly by být aplikovány horizontálně na všechny priority,“ zdůraznil Carvalho.

Volby ve Francii a Polsku

Svou roli hraje také načasování schvalování rozpočtu. V průběhu vyjednávání, které může trvat roky, se uskuteční volby ve Francii, Polsku, Maďarsku a v řadě dalších zemí. „Potenciální vzestup populistických nebo euroskeptických sil v klíčových členských státech by mohl učinit z víceletého finančního rámce nástroj v domácích politických bojích, což by vyjednávání vystavilo silnému tlaku,“ upozornil Carvalho.

Proto by podle něj klíčová rozhodnutí o struktuře rozpočtu měla padnout v rámci prvního vyjednávacího balíčku dánského předsednictví do konce roku, aby se předešlo pozdějším patovým situacím. Pokud totiž Evropané omezí své ambice, může to způsobit ztrátu vlivu na světové scéně.