INZERCE

Celoněmecké měsíční jízdence za 49 eur hrozí zdražení. Foto: EVN/Bahnblogstelle

Starostové východoněmeckých měst vidí v jízdence za 49 euro ohrožení, chtějí změnit rozdělování financí

Oblíbené celoněmecké jízdence na městskou a regionální dopravu Deutschlandticket za měsíční cenu 49 eur hrozí zdražení, případně i konec. Spolková vláda a spolkové země se přou o financování, teď se začaly hlasitěji ozývat východoněmecké obce. Důvodem jsou enormní dodatečné náklady na veřejnou dopravu v příštích letech, za které spolková vláda dosud odmítala finanční kompenzaci, uvedl v úterý starosta Lipska Burkhard Jung (SPD), upozornil německý dopravní web Bahnblogstelle.

Na udržení cenové dostupnosti lístku chybějí miliardy eur. Podle studie spolkového ministerstva dopravy bude regionální doprava do roku 2031 potřebovat od státu roční příspěvky v rozmezí 20 až 31 miliard eur, bez započítání levné jízdenky by to bylo výrazně méně, a to 16,6 až 18,3 miliardy eur.

Důvodem jsou enormní dodatečné náklady na veřejnou dopravu v příštích letech. Jak řekl podle listu Bahnblogstelle starosta Lipska Burkhard Jung (SPD), jen v jeho městě se potřeba dotací, například na mzdy, vozidla a infrastrukturu, do roku 2030 zdvojnásobí ze současné úrovně kolem 100 milionů eur. Města ale také tlačí na finanční změny v ubytování a péči o uprchlíky. „Konečně potřebujeme stálý systém financování, který se dynamicky přizpůsobuje počtu uprchlíků a dává nám jistotu plánování,” zdůraznil Jung.

Vzhledem k současným finančním možnostem a stále novým úkolům vidí starostové města v investicích stále více zaostávat. Odvolávali se na studie, které toto zpoždění a potřebu investic, například do údržby a rozšiřování železnic a silnic, v příštích několika letech vyčíslily na několik stovek miliard eur.

Podíl investic na celkovém obecním rozpočtu už dlouho nepřesahuje deset procent, vysvětlil Jung po setkání se svými východoněmeckými protějšky v Geře. Kromě toho by se objevily nové budoucí úkoly, jako je obrat v vytápění a dopravě, digitalizace a přechod na klimatickou neutralitu. Úkoly rostou, takže jsou nutné další peníze. „Potřebujeme k tomu větší podporu spolkové vlády,“ varoval místopředseda Svazu německých měst.

Zvyšte nám podíl na dani z obratu, vyzvaly obce

Deutschlandticket, který je dostupný od května letošního roku, nahradil devítieurovou jízdenku, kterou zavedla německá vláda loni v létě na tři měsíce jako protiinflační opatření. Zavedení nástupce – Deutschlandticket, předcházelo pak několik měsíců sporů mezi spolkovou vládou, regiony a dopravci o to, kdo účty zaplatí. Spolková vláda nakonec souhlasila, že bude až do roku 2025 na jízdenku poskytovat ročně 1,5 miliardy eur a stejnou částku odvádějí spolkové země.

Ovšem teď, a to i přes dohodnuté financování do roku 2025, hrozí zdražení už příští rok. A to i kvůli vyšším nákladům na energii a všeobecné inflaci. Zdražení v příštím roce jako pravděpodobné očekává magazín Der Spiegel, ačkoliv ministerstvo dopravy se k tomu nevyjádřilo. Jisté ale je, že po roce 2025 se musí spolková vláda s regiony dohodnout na nových pravidlech financování. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing ve zpravodajské relací Tagesschau německé veřejnoprávní televize ARD nedávno už vyzval regiony k hledání úspor.

Starostové východoněmeckých obcí teď  zase na oplátku reagovali výzvou k „aktualizaci“ rozdělení financí mezi federální, státní a místní samosprávy. Jung navrhl, že nejjednodušším způsobem by bylo zvýšit podíl měst na komunitních daních, jako je daň z obratu. Podle spolkového ministerstva financí jde o 2,2 procenta a loni to do pokladen obcí spláchlo 8,1 miliardy eur. Po živnostenské dani, podílu obce na dani z příjmu a dani z nemovitosti je podle ministerstva tento výnos z daně z obratu s podílem kolem 6,1 procenta čtvrtým důležitým pilířem výnosu obecních daní.

Podle představ měst by se měl jejich podíl na dani z obratu zvýšit až na pět procent. Vytvořili také speciální fond, který by sloužil k financování dlouhodobých nákladů na přizpůsobení se klimatu. Federální a státní vlády musí konečně uznat dodatečné finanční potřeby měst, varoval Jung. Zde je nutná změna směru. V důsledku zákona o růstových příležitostech na podporu ekonomiky přišly obce v příštím roce na daňových příjmech o více než sedm miliard eur. Vzhledem k jejich vysokým investičním nárokům je to ale podle něho „katastrofální“.

Vlaky Deutsche Bahn. Foto: Pixabay

Spolková vláda podle Wissinga na regionální dopravu poskytne do roku 2031 přes 110 miliard eur. Tyto peníze jsou ale určeny pro celkový rozvoj regionální dopravy a už nyní je podle studie ministerstva dopravy jasné, že se do roku 2031 zvýší náklady na provoz regionální dopravy. Ve srovnání s modelovým rokem 2022, kdy náklady činily 30,1 miliardy eur, to v roce 2031 může být až 53 miliard eur.

I když se spolkový ministr dopravy zdráhá spolkové financování posílit, považuje Deutschlandticket za velký úspěch. Předplatné si v 84milionovém Německu pořídilo 11 milionů lidí. Svaz německých dopravních podniků (VDV) ve své bilanci uvedl, že většina předplatitelů předtím žádnou síťovou jízdenku pro permanentní cestování neměla.

(mig)