Zemská vláda v Dolním Sasku chce stále více uvádět do provozu bývalé železniční tratě. Podle návrhu vládních frakcí SPD a Zelených cílí na to, aby se do roku 2030 zdvojnásobil počet cestujících v místní dopravě. Loňský úspěch letní 9eurové jízdenky totiž ukázal, že autobusy a vlaky je ochotno využívat mnohem více lidí než dříve. Dolnosaský ministr dopravy Olaf Lies tak apeloval na obce, aby jmenovaly další možné trasy pro reaktivaci železnice, napsal dopravní web Bahnblogstelle.
„Jsem si nesmírně jistý, že nakonec budeme mít další železniční trasy ve smyslu obratu mobility, který můžeme znovu začít,” řekl Lies. Před několika týdny zemský parlament jednomyslně rozhodl, že v příštích letech by se měly do sítě znovu připojit další uzavřené linky ve státě. Vlakem by totiž podle vůle zemské vlády mělo v Dolním Sasku cestovat podstatně více lidí – na mnoha místech však žádné spoje nejezdí. Postiženy jsou zejména venkovské oblasti. SPD a Zelení chtějí proto výrazně rozšířit využití místní dopravy.
Podle ministerstva zahájil už činnost i takzvaný řídící výbor, který má připravit program reaktivace uzavřených železničních tratí. Tuto skupinu tvoří mimo jiné místní dopravní experti a politici. Tipy na další možné trasy k rektivaci železnice by se měly hlásit krajskému dopravnímu podniku do poloviny května, uvedl politik SPD v prohlášení.
Reaktivace je levnější než zcela nová trať
Jak uvedl Deutsche Bahn (DB), teď následují další šetření a analýzy. Například studie proveditelnosti nebo hodnocení poměru nákladů a přínosů trasy – tedy zda by jí využilo dostatek lidí, aby se vysoká investice vyplatila.
Celý proces obvykle trvá několik let. Podle DB se náklady pak odvíjejí mimo jiné od stavu trasy. „I když jsou koleje zvětralé nebo částečně rozebrané, je reaktivace železničních tratí většinou levnější než úplně nová stavba, například pokud tam ještě jsou povrchy trasy a železniční náspy,” uvedl mluvčí. Pokud by však bývalá trasa byla už zcela rozebraná nebo dokonce přestavěná, opatření by se rovnala nové výstavbě.
Normálně by se náklady na reaktivované trasy pohybovaly mezi jedním milionem a zhruba deseti miliony eur na kilometr. Ministerstvo dopravy obecně požaduje od spolkové vlády více peněz, aby mohlo zlepšit a zvýšit dopravní obslužnost. Podle DB závisí náklady na novou výstavbu na mnoha faktorech jako jsou půdní podmínky, traťová rychlost nebo křížení silnic. Přesnou cenu jednoho kilometru nové výstavby tak dráha neuvedla.
Manažer poslaneckého klubu SPD Wiard Siebels nedávno řekl, že už v průběhu legislativního období do roku 2027 by měly vlaky pokud možno opět jezdit na jiných reaktivovaných trasách. O jejich opětovné aktivaci nakonec rozhodují federální a zemské vlády, jakož i orgány odpovědné za místní dopravu a Deutsche Bahn.
Co už je a co následuje
Podle ministerstva dopravy byla už reaktivována například trasa mezi Einbeck-Mitte a Einbeck-Salzderhelden, a to v roce 2018 a dále i spojení mezi Bad Bentheim a Neuenhaus v roce 2019. První jmenovaný úsek je však dlouhý jen pár kilometrů. Cesta vlakem mezi Bad Bentheim a Neuenhaus trvá asi půl hodiny.
V blízké době by další reaktivovanou trasou podle Deutsche Bahn mohla být Buchholz-Maschen-Hamburg-Harburg – ta se už využívá pro nákladní dopravu. Plány na to byly představeny již v roce 2021. A podle sdružení cestujících Pro Bahn by se dalo uvažovat o znovuotevření dalších linek, včetně spojení mezi Rintelnem a Stadthagenem a linky Lüneburg-Amelinghausen-Soltau.
(mig)