Hledá se zhotovitel dokumentace na přípravu novostavby stanice Praha-Letiště Václava Havla. Dnes to oznámila Správa železnic. Příprava novostavby se tak posunula do své poslední fáze a zbývá připravit podklady pro stavební povolení. Součástí projektu bude i digitální model stavby. Samotná stavba stanice by měla začít za tři roky.
Připravovaná novostavba stanice je součástí chystaného železničního spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Půjde o dvojkolejnou trať, která se za stanicí Praha-Ruzyně stočí k terminálům 1 a 2. V samotném letištním areálu se zanoří pod zem do stanice Praha-Letiště Václava Havla. Nové nádraží bude disponovat dvěma kusými kolejemi obklopujícími ostrovní nástupiště.
Krátké a pohodlné přestupy
Z nástupiště se cestující dostanou podchody k oběma terminálům. Zejména přístup do terminálu 2 bude velmi krátký. Letiště Praha připravuje jeho dostavbu v koordinaci se Správou železnic tak, aby se do něj cestující dostali „suchou nohou“.
Celý připravovaný projekt umožní přímé napojení mezinárodního letiště na železnici, jízdní doba mezi centrem Prahy a letištěm se předpokládá okolo 25 minut. Do Kladna by cesta měla trvat půl hodiny. Přípravu projektu Správa železnic úzce koordinuje s Letištěm Praha.
Memorandum urychlí postup
Kvůli rychlejší přípravě dopravní cesty z centra města na letiště nedávno Správa železnic uzavřela memorandum s Prahou. Hlavní město se tak zavázalo vyjednat výkup soukromých pozemků potřebných k výstavbě trati mezi pražským Veleslavínem a letištěm.
Memorandum přitom řeší pouze jeden z úseků budoucí tratě konkrétně část mezi Masarykovým nádražím a Kladnem s odbočkou na Ruzyň.
Investorem železniční trati, terminálu a plošného parkoviště pro více než tisíc aut je Správa železnic. Praha pak zaplatí vybudování dalších 950 míst pro pakování. Kromě toho připojí i novou tramvajovou trať ze zastávky Dědinská na Terminál 3.
Traťová rychlost bude v Praze dosahovat až 120 kilometrů za hodinu, mimo Prahu dokonce až 160 kilometrů za hodinu. Součástí projektu je také modernizace všech stávajících železničních stanic a zastávek.
Tomáš Rovný