INZERCE

Poradenská společnost AlixPartners minulý měsíc předpověděla, že nedostatek čipů letos připraví globální automobilový průmysl na tržbách o 210 miliard dolarů. Foto: Pixabay

Stabilizace dodavatelského řetězce pro čipy ještě do konce roku? Daimler v to doufá, Škoda zatím stojí

Německý automobilový koncern Daimler doufá, že se mu během tohoto čtvrtletí podaří stabilizovat dodavatelský řetězec pro čipy. Agentuře Reuters to řekl šéf podniku Ola Källenius. Dodal však, že podle některých předních výrobců čipů by dodávky mohly zůstat omezené až do roku 2023. Automobilka Škoda Auto kvůli chybějícím čipům až do konce roku výrazně omezuje či zcela zastavuje výrobu ve všech třech českých závodech.

„Doufáme, že dokážeme situaci ve čtvrtém čtvrtletí stabilizovat,“ uvedl Ola Källenius z koncernu Daimler. Výroba automobilů Mercedes však podle něj bude nižší než v loňském čtvrtém čtvrtletí, které bylo neobvykle silné, protože firma se začala zotavovat z koranovirových uzávěr.

Minus 210 miliard dolarů

Čipy se stávají čím dál důležitější součástí automobilů a jejich globální nedostatek nyní omezuje výrobu automobilového průmyslu po celém světě včetně České republiky.

Poradenská společnost AlixPartners minulý měsíc předpověděla, že nedostatek čipů letos připraví globální automobilový průmysl na tržbách o 210 miliard dolarů, což představuje zhruba 4,6 bilionu korun. 

AlixPartners podle zářijové zprávy předpokládá, že letošní výpadek v produkci automobilek způsobený čipovou krizí dosáhne 7,7 milionu vozidel. V květnu přitom výpadek ve výrobě odhadovala pouze na 3,9 milionu vozů.

Dopad na tuzemské automobilky

České Sdružení automobilového průmyslu minulý týden oznámilo, že tuzemské automobilky letos kvůli nedostatku čipů nevyrobí přes 250 tisíc aut, což pro ně a pro dodavatele bude znamenat ztrátu 200 miliard korun.

Automobilka Škoda Auto nedávno informovala o tom, že kvůli chybějícím čipům až do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů. Jejich počet se dlouhodobě pohybuje mezi 30 a 50 tisíci. 

Nejde přitom o první zastavení výroby ve Škodě kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září. Výroba se kvůli pandemii koronaviru zastavila také loni, zaměstnanci byli doma od 18. března do 27. dubna.

Prioritou firmy je podle automobilky zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy zaměstnanců. Ti nyní zůstávají doma za 85 procent průměrné mzdy, podle odborů ale hrozí snížení na 80 procent. 

(čtk)