Srážku vlaků společností RegioJet a ČD Cargo v Pardubicích řeší policie, zahájila úkony v trestním řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Okolnosti a příčiny nehody, která si vyžádala čtyři mrtvé a 23 zraněných, prověřuje také osm inspektorů Drážní inspekce. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že podle zjištění inspekce došlo k projetí návěstidla v poloze zakazující jízdu v případě expresního osobního vlaku. „Zda se jednalo o technickou závadu, o lidskou chybu či o kombinaci obou faktorů, je předmětem podrobného šetření a konkrétní závěry není možné předjímat,“ informoval na svém facebookovém profilu.
Materiální škody ministr odhadl na více 110 milionů korun. Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera upřesnil, že na nákladním vlaku společnosti ČD Cargo jsou škody 50 milionů korun, na mezinárodním expresu RegioJetu 60 milionů korun a škody na trati vyčíslil na 300 tisíc korun. „Drážní inspekce se rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců. Následně bude závěrečná zpráva zveřejněna na webu inspekce,“ uvedl Kučera.
Majitel RegioJetu Radim Jančura oznámil, že je společnost připravená poskytnout poškozeným maximální podporu a odškodnění. „Uděláme vše pro řádné vyšetření události a v návaznosti na to přijmeme odpovídající opatření,“ sdělil Radim Jančura.
Nemocnice aktivovaly traumaplán
Ke srážce vlaků ve stanici Pardubice hlavní nádraží došlo ve středu 5. června krátce před jedenáctou hodinou večer. V průběhu noci převzaly Nemocnice Pardubického kraje a nemocnice v Chrudimi do péče 21 zraněných, pět lidí mělo středně těžká zranění, zbývající zranění zdravotníci vyhodnotili jako lehká.
Jak informovala Nemocnice Pardubického kraje, zdravotnický personál ošetřoval zejména zranění jako naraženiny hrudníku či hlavy, otřes mozku, blokace krční páteře nebo pohmožděniny. Poslední vozy zdravotnické záchranné služby do nemocnice dorazily po druhé hodině ranní. Aktivaci traumaplánu nemocnice ukončila ve čtvrt na tři ráno.
Po nehodě došlo k přerušení provozu na koridorové trati na Moravu. Obnovit se ho v omezené podobě podařilo ve čtvrtek v půl osmé ráno. V pardubickém železničním uzlu mohly vlaky využívat jednu kolej a s omezenou rychlostí na 10 kilometrů v hodině. „Je bohužel nutné nadále počítat s tím, že vlaky na hlavním železničním koridoru budou mít zpoždění,“ uváděl ve čtvrtek odpoledne ministr.
Správa železnic během čtvrtka pokračovala s odstraňováním následků nehody a chystala odklizení poškozených vozů. Na místo byl povolán nehodový vlak. Dopravní komplikace se přes den promítly například i do toho, že kvůli vysokému zájmu lidí o změny spojů přestala fungovat aplikace Českých drah Můj vlak. Problémy měly také internetové stránky státního dopravce.
Společnost České dráhy také upozornila, že od čtvrtečních deseti hodin večer do pátečních pěti hodin ráno bude zastavený provoz přes stanici Pardubice hlavní nádraží a v úseku Pardubice hlavní nádraží – Kostěnice. Správa železnic bude i nadále odstraňovat následky nehody a bude provádět opravy v kolejišti.
Zabezpečovač ještě nefunguje
Nehoda se stala krátce poté, co byla koncem května slavnostně ukončena modernizace železničního uzlu v Pardubicích za téměř 6,36 miliardy korun. Dalších 74 milionů korun stála nová zastávka Pardubice centrum. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy je sice ve stanici nainstalovaný jednotný evropský vlakový zabezpečovač (ETCS), spuštěn ale bude až po definitivním dokončení modernizace letos na podzim, a to formou zkušebního provozu.
V době, kdy dochází k přechodu na ETCS, se zabezpečení provozu vlaků podle Gavendy řídí zákonem o dráhách, vyhláškou 173/95 Sb. Nefunguje zároveň ani metoda liniového zabezpečení, která byla vyvinutá původně v 60. letech minulého století. Podle mluvčího dochází rovnou k instalaci evropského zabezpečovače.
„Výhradní provoz pod ETCS začne v souladu s národním implementačním plánem na našich nejvytíženějších tratích, včetně úseku přes Pardubice, platit od 1. ledna 2025. To znamená, že od uvedeného data nebudou na tyto tratě vpuštěny vlaky nevybavené ETCS. Tedy povinnost instalace systému ETCS platí nejen pro Správu železnic, ale i pro samotné dopravce, kteří musí svá vozidla vybavit palubní částí ETCS,“ uvedl Gavenda.
(teč)