INZERCE

Stará zastávka Bezpráví na hlavní železniční trase mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Foto: Matěj Hlavatý

Správa železnic zruší u Bezpráví beznapěťový úsek. Chce eliminovat případy strženého vedení na koridoru

Správa železnic ode dneška zruší beznapěťový úsek na rekonstruované hlavní trati u Bezpráví na Orlickoústecku. Chce tím eliminovat poruchy trakčního vedení, které v posledních týdnech v úseku často zastavují provoz na koridoru mezi Prahou a Ostravou. Podle správy strojvedoucí při průjezdu často nerespektovali povinnost stažení sběrače trakce.

Správa zároveň jedná se stavbaři o dalších úpravách při rekonstrukci, sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Kvůli poruše trakčního vedení byl v sobotu více než šest hodin zastavený provoz na železničním koridoru v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí.

Od začátku roku došlo v úseku kolem řeky Orlice k 13 případům zastavení provozu na déle než hodinu. Několikahodinová zpoždění kvůli strženým trolejím koncem minulého týdne rozčílila cestující na hlavním tuzemském železničním koridoru v úseku mezi Chocní a Ústím nad Orlicí.

Poruchy vedení u Brandýsa nad Orlicí jsou v poslední době časté. Jen v červenci zkomplikovaly dopravu nejméně dvakrát. O víkendu omezily provoz mezi Chocní a Ústím nad Orlicí další dva incidenty. V sobotu byl provoz zastaven asi na šest hodin, v neděli vlaky stály kvůli poruše lokomotivy zhruba hodinu. Úsek mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem podstupuje od loňského roku rozsáhlou rekonstrukci.

Ke stržení trakčního vedení dochází většinou na opravovaných úsecích, které jsou chráněné takzvanou hákovnicí. Ta sice zabrání tomu, aby vlak při přejíždění na druhou kolej propojil beznapěťový úsek s úsekem pod napětím a ohrozil životy lidí pracujících na obnově trati, ale na druhou stranu při včasném nestažení sběrače vede k poškození vedení a mnohahodinovým zpožděním vlaků.

Případů stržení trolejí jsou ročně evidovány desítky. Mezi roky 2012 a 2021 zaznamenal Drážní úřad 253 nehod, dráha stála celkem 463 hodin a zpožděno bylo 2 860 vlaků osobní dopravy.

„Celková doba zpoždění u všech těchto vlaků se během zkoumaného desetiletého období vyšplhala na více než 1 400 hodin,“ uvedl Drážní úřad ve zprávě k podobné nehodě, kdy trolej strhl nákladní vlak u Třince loni v červnu.

„V souvislosti s mimořádnostmi a nerespektováním stažení sběrače přistoupila Správa železnic v úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí ke změně technologických postupů při stavbě. Od 9. srpna do začátku prosince nebude v úseku Bezpráví beznapěťový úsek. Nebude proto nutné stahování sběrače. Tím se snažíme eliminovat vlivy na dopravu z důvodu pochybení strojvedoucích,“ řekl Gavenda.

Správa železnic kromě toho uvažuje do budoucna i o dalších změnách postupů při rekonstrukci. V současné době možné úpravy projednává se stavbaři, kteří mají rekonstrukci tratě na starosti. Podle Gavendy by změny měly buď úplně eliminovat, nebo alespoň výrazně omezit opakování podobných incidentů jako v minulých dnech během výluk v příštím roce.

Velké výluky na trati mezi Prahou, Olomoucí a také Brnem začaly v loňském roce. Správa železnic tehdy zahájila na řadě úseků velké rekonstrukce, které prodloužily jízdní dobu části vlaků o desítky minut, další pak byly odkloněny po náhradních trasách nebo nahrazeny autobusy. Opravy, které zahrnují například rekonstrukci kolejí, trakčního vedení, zabezpečovacích zařízení i sanaci některých úseků, jsou podle správy nutné kvůli zvýšení kapacity jednotlivých úseků a bezpečnosti provozu na nich. Na některých částech by doprava měla také zrychlit.

Letos se stavební práce na koridoru Praha-Ostrava nejvíce projeví na úsecích Poříčany – Velim, Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí a také na železničních uzlech v Pardubicích a Přerově. V příštím roce budou dál pokračovat práce na modernizaci stanice v Pardubicích, dělníci budou dál rekonstruovat úsek Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, kam by se po dokončení v červenci 2023 měla vrátit dálková doprava z odklonové trasy na Brno, která nyní vede přes Vysočinu. Výlukové plány správy na příští rok pak počítají i s pracemi na trati Přerov – Ostrava.

(ede, čtk)