Modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží může začít. Správa železnic získala pravomocné stavební povolení. Na jaře vypíše výběrové řízení na zhotovitele, v průběhu letošního roku by pak měly začít i samotné stavební práce. Hotovo bude v roce 2026. Masarykovo nádraží leží přímo v centru Prahy a je třetí nejfrekventovanější stanicí na české železnici.
Jak informovala Správa železnic v tiskové zprávě, součástí projektu je rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, rekonstrukce všech nástupišť a vybudování nové platformy nad kolejištěm, která umožní přístupy na jednotlivá nástupiště a také nabídne přímý přestup na linku metra B.
Cílem rozsáhlých úprav, které Správa železnic chystá, je přinést cestujícím komfort odpovídající dnešní době. Dojde zejména k rozšíření počtu nástupišť a kolejí a urbanistickému začlenění prostoru nádraží do jeho okolí. Nové nástupiště využijí v budoucnu zejména přímé vlaky na Letiště Václava Havla.
Odstranění bariéry v území pak zajistí nová platforma nad kolejištěm. Ta bude tvořit nejen komunikační propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale nabídne i nový vestibul pro čekající cestující. Z něj povedou eskalátory, schodiště a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová oáza přímo v centru metropole.
Ve stanici bude celkem šest bezbariérových nástupišť. Rekonstrukcí projde kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Stavba bude probíhat za provozu, nutná budou pouze dílčí omezení provozu odpovídající jednotlivým etapám realizace projektu.
Přestavba Masarykova nádraží je součástí modernizace železnice z centra Prahy do Kladna. Ta je rozdělena na několik etap. V loňském roce začaly práce hned na dvou úsecích, konkrétně na úseku z Kladna do Kladna-Ostrovce a na trati mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí novou zastávkou Praha-Výstaviště.
Tomáš Rovný