Další dílek do mozaiky železničního spojení mezi hlavním městem, letištěm a Kladnem, Správa železnic získala pravomocné územní rozhodnutí pro železniční stanici Praha-Letiště Václava Havla. Na sociální síti X to oznámil ředitel státní organizace Jiří Svoboda. Nová, zahloubená dvoukolejná elektrifikovaná trať a podzemní stanice s přímým přestupem do terminálů podle Svobody výrazně zlepší cestovní komfort a sníží dopravní zatížení v oblasti.

Stavba je podle Svobody klíčovou částí projektu spojení Prahy, letiště a Kladna. „Představuje zásadní milník nejen v posílení dostupnosti mezinárodního letiště, ale také významný krok ve vývoji celé dopravní infrastruktury. Projekt je navíc navržen k financování formou PPP,“ oznámil Svoboda.

Začátkem března vybrala Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), která na akci spolupracuje se Správou železnic, společnosti, jež by se měly podílet na výběru koncesionáře chystaného PPP projektu výstavby nového železničního spojení. Jde o Deloitte, Českou spořitelnu, advokátní kancelář Portos, AFRY a jimi nominované odborníky. „Věřím, že mezinárodní zázemí vybraného poradenského týmu povede k úspěšné realizaci prvního železničního PPP projektu v České republice,“ uvedl k výběru Jiří Svoboda.

Podle schváleného harmonogramu by k finančnímu uzavření, které umožňuje faktické zahájení stavební realizace podle Svobody mělo dojít do 30 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do září 2026.

Mohlo by vás zajímat

Hlavní úseky plánované modernizace trati z Prahy na letiště a do Kladna. Foto: Správa železnic

O využití PPP při výstavbě části železničního spojení z Prahy na Letiště Václava Havla rozhodla vláda v srpnu loňského roku na základě studie proveditelnosti, která prokázala výhodnost tohoto řešení.

Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla počítá s deseti zásadními stavbami. Část z nich je hotová, některé se už staví a jiné chystají. Rekonstrukcí už prošel Negrelliho viadukt v Praze, loni v prosinci Správa železnic vypsala tendr na modernizaci trati mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem.

V rámci trasy železnice na letiště se aktuálně pracuje v úsecích Praha-Bubny – Praha-Výstaviště a Kladno – Kladno-Ostrovec. „Další části tratě jsou v různém stadiu přípravy. Konkrétně pro úsek z Výstaviště do Dejvic již byla dokončena dokumentace pro územní řízení, v první polovině letošního roku předpokládáme vydání územního rozhodnutí,“ informovala Správa železnic.

(teč)