Další dílek do mozaiky železničního spojení mezi hlavním městem, letištěm a Kladnem, Správa železnic získala pravomocné územní rozhodnutí pro železniční stanici Praha-Letiště Václava Havla. Na sociální síti X to oznámil ředitel státní organizace Jiří Svoboda. Nová, zahloubená dvoukolejná elektrifikovaná trať a podzemní stanice s přímým přestupem do terminálů podle Svobody výrazně zlepší cestovní komfort a sníží dopravní zatížení v oblasti.
Stavba je podle Svobody klíčovou částí projektu spojení Prahy, letiště a Kladna. „Představuje zásadní milník nejen v posílení dostupnosti mezinárodního letiště, ale také významný krok ve vývoji celé dopravní infrastruktury. Projekt je navíc navržen k financování formou PPP,“ oznámil Svoboda.
Začátkem března vybrala Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), která na akci spolupracuje se Správou železnic, společnosti, jež by se měly podílet na výběru koncesionáře chystaného PPP projektu výstavby nového železničního spojení. Jde o Deloitte, Českou spořitelnu, advokátní kancelář Portos, AFRY a jimi nominované odborníky. „Věřím, že mezinárodní zázemí vybraného poradenského týmu povede k úspěšné realizaci prvního železničního PPP projektu v České republice,“ uvedl k výběru Jiří Svoboda.
Podle schváleného harmonogramu by k finančnímu uzavření, které umožňuje faktické zahájení stavební realizace podle Svobody mělo dojít do 30 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do září 2026.
Mohlo by vás zajímat
O využití PPP při výstavbě části železničního spojení z Prahy na Letiště Václava Havla rozhodla vláda v srpnu loňského roku na základě studie proveditelnosti, která prokázala výhodnost tohoto řešení.
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla počítá s deseti zásadními stavbami. Část z nich je hotová, některé se už staví a jiné chystají. Rekonstrukcí už prošel Negrelliho viadukt v Praze, loni v prosinci Správa železnic vypsala tendr na modernizaci trati mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem.
V rámci trasy železnice na letiště se aktuálně pracuje v úsecích Praha-Bubny – Praha-Výstaviště a Kladno – Kladno-Ostrovec. „Další části tratě jsou v různém stadiu přípravy. Konkrétně pro úsek z Výstaviště do Dejvic již byla dokončena dokumentace pro územní řízení, v první polovině letošního roku předpokládáme vydání územního rozhodnutí,“ informovala Správa železnic.
(teč)