Správa železnic si z poslední velké evropské výzvy v programu CEF Transport odnáší rekordní podporu téměř 7,5 miliardy korun. Evropské peníze poputují na trojici projektů.

Jde o modernizaci trati mezi Brnem a Přerovem v úseku z Nezamyslic do Kojetína včetně výstavby trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, zabezpečení navazujícího úseku mezi Kojetínem a Přerovem systémem jednotného evropského zabezpečovače (ETCS) a grant pro informační systémy pro jízdní řády.

Dvě stě kilometrů za hodinu

Správa železnic dosud z takzvaného Nástroje pro propojení Evropy (CEF) ve čtyřech výzvách programu CEF Transport dostala dotace v celkové výši 40,5 miliardy korun. Aktuální dotační období trvá od roku 2021 do roku 2027.

Vizualizace trati u Kojetína. Zdroj: Správa železnic

Na modernizaci desetikilometrového úseku z Nezamyslic do Kojetína získala státní organizace dotaci ve výši 6,18 miliardy korun. Stavba už je v procesu, nejlepší nabídku ve výši 6,7 miliardy korun podaly na jaře společnosti Strabag Rail, Eurovia CZ a Porr. Hotovo má být podle Správy železnic na konci roku 2028.

Stejně jako na ostatních částech trati mezi Brnem a Přerovem zde přibude druhá kolej. Traťová rychlost se po dokončení zvýší na 200 kilometrů za hodinu. To bude možné podle Správy železnic díky plánovaným přeložkám, na kterých mimo jiné vznikne Němčický tunel s délkou 744 metrů a rozsáhlé mostní objekty. Cestujícím budou k dispozici dvě bezbariérové zastávky, a to v Měrovicích nad Hanou a v Němčicích nad Hanou.

Konverze trati

Trať také projde konverzí napájení na střídavou soustavu. „Proto je součástí dotace také částka téměř 1,1 miliardy korun na samostatnou stavbu trakční napájecí stanice Nezamyslice, která změnu napájení zajistí,“ informovala Správa železnic.

V roce 2028 má být dokončena i navazující modernizace a instalace ETCS mezi Kojetínem a Přerovem. Správa železnic dostala dotaci rovněž na informační systémy, které mají v rámci Evropské unie sjednotit informace z jízdních řádů.

Mohlo by vás zajímat