Správa železnic podepsala se společností Siemens Mobility Česká republika smlouvu na nákup vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron. Elektrická lokomotiva bude dodána letos na podzim. Správce drážní infrastruktury ji bude využívat pro diagnostiku tuzemské i zahraniční železniční sítě včetně traťové části ETCS.
Pořízení vícesystémové elektrické lokomotivy je součástí strategického projektu na novou měřicí diagnostickou kolejovou soupravu pro pravidelná i akceptační měření jak statických, tak i dynamických parametrů trakčního vedení. Elektrická lokomotiva doplní stávající park měřicích kolejových vozidel Správy železnic a zajistí výkony pro komplexní diagnostiku železniční infrastruktury. včetně ETCS.
ETCS je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém. Ten by měl postupně nahradit zhruba 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů, a umožnit tak vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.
Lokomotiva Siemens Vectron je vybavena schváleným zabezpečovacím systémem ETCS v nejvyšší existující dostupné verzi, tzn. Level 2 Baseline 3.4. Umožní tak provádět testy traťového systému ETCS samostatnými zkušebními jízdami i v rámci jízdy s dalšími vozy. Vozidlo bude vybaveno pro provoz nejen v České republice, ale i v ostatních sousedních státech. Testovací a měřicí jízdy tak bude možné provádět rovněž v hraničních úsecích.
Lokomotiva Vectron bude ihned po dodání současně využívána pro tažení vlastních diagnostických vozů Správy železnic, například měřicích vozů na železniční svršek, radiové sítě či stávajícího vozu na měření trakčního vedení. Částečně také nahradí výkony dopravců, které si Správa železnic musí pronajímat.
Lokomotiva pro Správu železnic byla vyrobena v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a společnost ji doposud využívala při testování. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS bude vybavena GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotiva disponuje jmenovitým trakčním výkonem 6400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 200 km/h.
(ede)