INZERCE

Jako první byl vybrán Negrelliho viadukt, nejdelší železniční most v České republice. Foto: WIkimedia commons

Správa železnic zformovala vlastní ochranku. Bude střežit strategické objekty a ušetří miliony ročně

Správa železnic spustila pilotní projekt vlastní ochranné služby, která bude střežit vybrané objekty. Důvodem jsou narůstající požadavky na zabezpečení kritické infrastruktury a dobré zkušenosti s touto službou u partnerských železničních správ. Jako první byl vybrán k ostraze historický Negrelliho viadukt, jehož ostraha soukromou službou stála 10 milionů korun ročně.

Cílem projektu je reagovat na nové technologické požadavky a bezpečnostní situaci. Pilotní projekt ostrahy byl jako první spuštěn na Negrelliho viaduktu, který byl doposud střežen soukromou společností.
„Výdaje na agenturu hlídající Negrelliho viadukt dosahovaly 10 milionů ročně. Pilotní projekt zhodnotíme po třech měsících, kdy budeme vědět, jaké máme náklady v porovnání s externí firmou. V maximální možné míře využíváme vlastní systémy a technologie, naši pracovníci zajišťují aktivní dohled nad tímto historickým objektem z poloviny 19. století, který prošel nedávno největší modernizací za dobu své existence,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V současnosti nahradilo soukromou ochranku 18 strážných Správy železnic. Do budoucna by jich mělo být třicet.
Příslušníci ostrahy Správy železnic musí mít znalosti nejen bezpečnostní, ale i železniční problematiky.

„Po prvním měsíci činnosti našich strážných jsme víc než spokojeni. Pozitivně hodnotím narůstající místní a osobní znalost a starost, kterou zaměstnanci o objekt mají. Máme v rukou nástroj, který může zajistit spolehlivou a reprezentativní ochranu vybraných objektů Správy železnic,” říká Zdeněk Vondrák, který pilotní projekt metodicky zastřešuje.

Moderní fyzická ochrana stojí z velké části také na technologiích. Proto byl současně spuštěn Bezpečnostní operační dispečink (BOD) v pražské Pernerově ulici, který umožňuje nejen monitorovat pochůzkové trasy a bezpečnost našich zaměstnanců, poplachová čidla objektů a zařízení důležitých z pohledu kybernetické bezpečnosti, ale i aktivně vyhodnocovat situaci a rizika. BOD je řízen operátory dálkového dohledu, kteří obsluhují pult centralizované ochrany sdružující technické systémy ochrany majetku a osob a další bezpečnostní systémy.

Zatím 36 incidentů

Členové ochranné služby dosud řešili 36 incidentů, například zachycení a vykázání osob z obvodu dráhy nebo vandalismus v podobě graffiti. „Abychom zajistili co nejefektivnější zabezpečení okolí viaduktu, navázali jsme spolupráci s městskou i státní policií. Ta nás jako státní organizaci vnímá – ve srovnání se soukromými agenturami – jako důvěryhodného partnera. Slibujeme si od toho vyšší úroveň kooperace. Rozšířila se i dlouhodobá spolupráce se sousedním areálem autobusového nádraží Florenc,” uzavírá Vondrák.

Jana Bartošová