Správa železnic vypsala veřejnou zakázku na předběžný archeologický průzkum pro vysokorychlostní železniční trať Prosenice – Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov, jde o úsek Moravská brána. Předpokládaná hodnota tendru je 40,5 milionu korun. Podání nabídek se uzavírá 15. listopadu. Správa železnic o tom informovala na svých webových stránkách.

Po dodavateli archeologických prací bude státní organizace podle zadávací dokumentace k tendru požadovat rešerši písemných a mapových pramenů, geofyzikální prospekci, povrchový sběr, detektorový průzkum, batymetrickou prospekci, mikrosondáže a leteckou prospekci. Na financování průzkumu se bude podílet také Státní fond dopravní infrastruktury.

V rámci první fáze předběžné tržní konzultace, která se konala letos 23. května, Správa železnic představila registrovaným zájemcům o tendr svá očekávání od zvažovaných veřejných zakázek na provádění předběžných archeologických výzkumů pro úseky VRT Moravská brána I a VRT Moravská brána II včetně požadavků na kvalifikaci dodavatele, harmonogramu prací a požadavků na způsob hodnocení nabídek dodavatelů.

Celkem oslovila podle dokumentace k tendru 20 relevantních dodavatelů, z nichž sedm projevilo zájem o účast na konzultaci, pět zájem odmítlo a osm na pozvánku k účasti na konzultaci nereagovalo. Všichni relevantní dodavatelé podle pocházejí z České republiky.

Mohlo by vás zajímat

Účastníci předběžné tržní konzultace měli výhrady například k absenci členění zkoumané plochy podle typu jejího využití, jde o zemědělské a lesní plochy, louky či zastavěná území. Správa železnic reagovala podle podkladů k tendru konstatováním, že rozčlenění území lze pro potřeby zadávací dokumentace dopracovat a plochy v jednotkách hektarů konkretizovat. Řešila se i obchodní a právní rizika.

Dodavatele zajímalo i zohlednění přírodních a klimatických faktorů, které mohou prodloužit archeologické práce. Na tento komentář Správa železnic reagovala tím, že přírodní a klimatické faktory nelze ovlivnit či predikovat.

Dalším tématem konzultací byla obava z rizika v rámci zajištění souhlasu vstupů na pozemky. Toto téma zaznívalo v rámci konzultace podle Správy železnic často. „Na tuto skutečnost Správa železnic reagovala tím, že výhrady bere na vědomí a požadavek upraví tak, aby bylo možné zajištění vstupů na pozemky realizovat v rámci všech dílčích etap,“ zmiňuje se podkladech k tendru.

U projektu Moravská brána I a II je aktuálně podle ministerstva dopravy dokončená projektová dokumentace a probíhá proces EIA. Zahájeno bylo podle resortu oslovení vlastníků dotčených nemovitostí a pozemků. Výstavba vysokorychlostní trati by měla být financovaná formou PPP projektu. Počátek realizace stavebních prací ministerstvo předpokládá v roce 2028, zprovoznění v roce 2033.

Úsek vysokorychlostní trati Moravská brána. Zdroj: Správa železnic

Čtěte také:

Výstavba vysokorychlostních tratí se zpožďuje. Pomoct má projektové řízení

Do výstavby rychlých tratí má jít do roku 2026 přes 23,2 miliardy korun, ministr dopravy o tom informuje vládu

Tereza Čapková