INZERCE

Vizualizace vysokorychlostní tratě v krajině. Foto: Správa železnic

Správa železnic vypsala tendr na archeology pro vysokorychlostní trať Moravská brána. Cena je 40,5 milionu korun

Správa železnic vypsala veřejnou zakázku na předběžný archeologický průzkum pro vysokorychlostní železniční trať Prosenice – Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov, jde o úsek Moravská brána. Předpokládaná hodnota tendru je 40,5 milionu korun. Podání nabídek se uzavírá 15. listopadu. Správa železnic o tom informovala na svých webových stránkách.

Po dodavateli archeologických prací bude státní organizace podle zadávací dokumentace k tendru požadovat rešerši písemných a mapových pramenů, geofyzikální prospekci, povrchový sběr, detektorový průzkum, batymetrickou prospekci, mikrosondáže a leteckou prospekci. Na financování průzkumu se bude podílet také Státní fond dopravní infrastruktury.

V rámci první fáze předběžné tržní konzultace, která se konala letos 23. května, Správa železnic představila registrovaným zájemcům o tendr svá očekávání od zvažovaných veřejných zakázek na provádění předběžných archeologických výzkumů pro úseky VRT Moravská brána I a VRT Moravská brána II včetně požadavků na kvalifikaci dodavatele, harmonogramu prací a požadavků na způsob hodnocení nabídek dodavatelů.

Celkem oslovila podle dokumentace k tendru 20 relevantních dodavatelů, z nichž sedm projevilo zájem o účast na konzultaci, pět zájem odmítlo a osm na pozvánku k účasti na konzultaci nereagovalo. Všichni relevantní dodavatelé podle pocházejí z České republiky.

Účastníci předběžné tržní konzultace měli výhrady například k absenci členění zkoumané plochy podle typu jejího využití, jde o zemědělské a lesní plochy, louky či zastavěná území. Správa železnic reagovala podle podkladů k tendru konstatováním, že rozčlenění území lze pro potřeby zadávací dokumentace dopracovat a plochy v jednotkách hektarů konkretizovat. Řešila se i obchodní a právní rizika.

Dodavatele zajímalo i zohlednění přírodních a klimatických faktorů, které mohou prodloužit archeologické práce. Na tento komentář Správa železnic reagovala tím, že přírodní a klimatické faktory nelze ovlivnit či predikovat.

Dalším tématem konzultací byla obava z rizika v rámci zajištění souhlasu vstupů na pozemky. Toto téma zaznívalo v rámci konzultace podle Správy železnic často. „Na tuto skutečnost Správa železnic reagovala tím, že výhrady bere na vědomí a požadavek upraví tak, aby bylo možné zajištění vstupů na pozemky realizovat v rámci všech dílčích etap,“ zmiňuje se podkladech k tendru.

U projektu Moravská brána I a II je aktuálně podle ministerstva dopravy dokončená projektová dokumentace a probíhá proces EIA. Zahájeno bylo podle resortu oslovení vlastníků dotčených nemovitostí a pozemků. Výstavba vysokorychlostní trati by měla být financovaná formou PPP projektu. Počátek realizace stavebních prací ministerstvo předpokládá v roce 2028, zprovoznění v roce 2033.

Úsek vysokorychlostní trati Moravská brána. Zdroj: Správa železnic

Čtěte také:

Výstavba vysokorychlostních tratí se zpožďuje. Pomoct má projektové řízení

Do výstavby rychlých tratí má jít do roku 2026 přes 23,2 miliardy korun, ministr dopravy o tom informuje vládu

Tereza Čapková