Příprava železniční rychlodráhy Praha Ruzyně – Letiště Václava Havla vstupuje do finální fáze. Poslední stupněm projektové přípravy je dokumentace pro stavební povolení. Právě na zhotovitele této dokumentace nyní Správa železnic vypisuje veřejnou zakázku.
Součástí dokumentace pro stavební povolení novostavby trati Praha Ruzyně – Letiště Václava Havla bude i digitální model stavby (BIM). Samotná realizace traťového úseku by měla začít za tři roky. Součástí stavby je i železniční zastávka Praha-Dlouhá Míle včetně záchytného parkoviště P+R a autobusového terminálu.
Připravovaná novostavba je součástí chystaného železničního spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Spočívá ve výstavbě dvou kolejí v úseku Praha-Ruzyně – Praha-Letiště Václava Havla, a to včetně nové železniční zastávky Praha-Dlouhá Míle. Ta se bude nacházet v rozvojovém území v blízkosti přistávací dráhy Letiště Václava Havla, nákupního centra Šestka a rychlostní komunikace Pražský okruh.
V budoucnosti zde má vzniknout významný dopravní uzel s možností přestupu na městskou a příměstskou autobusovou dopravu a výhledově i na tramvaje.
Kromě záchytného parkoviště P + R (po rozšíření s kapacitou až 2000 parkovacích míst) se na východní a severní straně nad zastávkou vybuduje také autobusový terminál. Podoba železniční zastávky ještě projde architektonickou revizí v chystaném projektovém stupni dokumentace pro stavební povolení.
Celý připravovaný projekt umožní přímé napojení mezinárodního letiště na železnici, jízdní doba mezi centrem Prahy a letištěm se předpokládá okolo 25 minut, do Kladna by cesta měla trvat půl hodiny. Přípravu projektu Správa železnic úzce koordinuje s Letištěm Praha.
Tomáš Rovný