INZERCE

V České republice je v současnosti zabezpečovač ETCS nainstalován na přibližně 1200 kilometrech tratí. Foto: Správa železnic

Správa železnic vyloučila Alstom z tendru na dodávku ETCS za miliardy

Správa železnic vyloučila společnost Alstom z tendru na projekt, výstavbu a údržbu jednotného evropského zabezpečovače (ETCS) pro železniční koridor od Kralup nad Vltavou k hranici s Německem za 12,3 miliardy korun. Důvodem mělo být nesplnění kvalifikačních požadavků. „S rozhodnutím Správy železnic společnost Alstom nesouhlasí, naše kvalifikační požadavky jsme dostatečně prokázali. Proti vyloučení ze soutěže jsme podali námitku,“ sdělil Ekonomickému deníku generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko Dan Kurucz.

Správa železnic vyloučení Alstomu nekomentovala, podle mluvčího Dušana Gavendy se nemůže vyjadřovat k podrobnostem zadávacího řízení, dokud stále probíhající řízení neskončí. V tendru by mělo po fázi posouzení kvalifikace účastníků následovat vyzvání k podání předběžných nabídek. Jednací řízení s uveřejněním je ale podle Správy železnic obecně jedním z časově náročnějších druhů zadávacích řízení. 

Do průběhu tendru už jednou zasáhlo podání návrhu proti procesu zadávacího řízení na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) od společnosti AŽD Praha, která se výběrového řízení účastní. Zakázku Správa železnic uveřejnila 21. března loňského roku, společnost AŽD Praha následně 24. července téhož roku podala výhrady proti zadávací dokumentaci. Na začátku května letošního roku pak antimonopolní úřad oznámil své finální rozhodnutí, kde dal za pravdu zadavateli.

Generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko v rozhovoru pro Ekonomický deník označil tendr na železnici za jediný svého druhu. „Jde o výběrové řízení, které je zajímavé pro více subjektů na trhu, o čemž svědčí i počet uchazečů, který je poprvé reálně větší než jeden. Správa železnic v tomto výběrovém řízení, jedná se o výběrové řízení s uveřejněním, zohlednila komplikovanost získání požadovaných kvalifikačních dokladů a vyšla vstříc tvorbě konkurenčního prostředí. Do ostatních tendrů, které Správa železnic vypisuje, se často přihlásit reálně nelze. Když například v rámci zadávací dokumentace nejsou poskytnuty všechny potřebné informace pro přípravu nabídky,“ uvedl v rozhovoru Kurucz.

Upozornil také na to, že se na české železnici příliš nepodporuje konkurenční prostředí. „Správa železnic umí vytvořit konkurenci mezi stavebními firmami, kde se podávají různé nabídky. Na druhou stranu jsou tady pouze tři navzájem si nekonkurující systémoví dodavatelé. To je Elektrizace železnic Praha z hlediska elektrizace, firma AŽD Praha pro signalizaci a zabezpečení a firma Kontron pro GSM-R signál,“ zmínil.

Výkonný ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko Dan Kurucz. Foto: Alstom

Alstom se na antimonopolní úřad obrátil také ohledně zadání zakázky na instalaci traťové části ETCS České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště za bezmála 726 milionů korun. Antimonopolní úřad námitku ale nepřijal.

Správa železnic nakonec uzavřela smlouvu 2. srpna s jediným uchazečem tendru, společností AŽD Praha, která nabídla cenu ve výši 708 milionů korun včetně DPH.

Generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko Dan Kurucz již dříve upřesnil, že spor se vedl o takzvané rozhraní, jak ale Kurucz v rozhovoru poznamenal, jde obecně o způsob zadávání veřejných zakázek prostřednictvím Správy železnic.

Alstom podle něj v rámci rovného přístupu k dodavatelům žádal Správu železnic o zveřejnění popisu rozhraní existujícího zařízení, které je majetkem státní organizace. „Bohužel Správa železnic tyto zásadní informace neposkytla, naopak nás požádala o předání popisu našeho rozhraní. Jelikož takovýto postup není dle našeho přesvědčení v souladu se zvoleným typem zadávacího řízení, obrátili jsme se na ÚOHS,“ zmínil.

V úvodu zmiňovaný tendru pro koridor od Kralup nad Vltavou k hranici s Německem už zahrnuje podmínku, že vítězný dodavatel poskytne interface případným dalším zájemcům. Ekonomický deník opakovaně od června kontaktoval Správu železnic s dotazem, zda je reálné, že organizace v tendrech přístup k softwaru stavědel bude do budoucna uvolňovat a otevře tak tendry větší konkurenci, odpověď ale nezískal. Ohledně toho samého dotazu Ekonomický deník kontaktoval v srpnu také ministerstvo dopravy, ale bez odezvy.

Tereza Čapková