Rekonstrukce dalšího úseku železnice z centra Prahy do Kladna a na Letiště Václava Havla může začít. Správa železnic podepsala smlouvu s vítězem výběrového řízení na dodavatele stavebních prací. Tím se stalo sdružení firem Metrostav TBR, OHL ŽS a Elektrizace železnic Praha.
Vysoutěžená cena podle tiskové zprávy Správy železnic dosahuje 3,8 miliardy korun bez DPH. Hlavním cílem projektu je modernizace stávající stanice Praha-Bubny, zdvojkolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a zřízení nové zastávky Praha-Výstaviště.
„Podpisem smlouvy prakticky zahajujeme modernizaci letos už druhého úseku budoucí rychlé, moderní a spolehlivé železniční trati mezi Prahou a Kladnem. V případně stavby mezi stanicí Praha-Bubny a novou zastávkou Praha-Výstaviště nejde jen o rekonstrukci trati, ale o začátek proměny celých Holešovic. Nové bubenské nádraží bude spojovacím prvkem území dosud rozděleného železnicí,“ uvedl k zakázce generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Klíčovou částí stavby bude zejména přestavba stanice Praha-Bubny, která se posune do nové polohy hned za Negrelliho viaduktem a nabídne přímý přestup na metro C ve stanici Vltavská. Architektonické ztvárnění nádraží se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi zpracovalo studio Jakub Cigler Architekti. Podoba stanice se bude postupem času měnit. V první fázi, kdy půjde o jedinou budovu na tomto území, se na její střeše vybuduje travnatá odpočinková plocha, která umožní lidem výhled na město a měnící se Holešovice.
Modernizovaná trať do nové zastávky Praha-Výstaviště povede z větší části po estakádě, díky které budou Holešovice tvořit jedno funkční území. Současně dojde ke zrušení přejezdu v Bubenské ulici a také zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů, kde v minulosti opakovaně docházelo kvůli nízkému výškovému profilu ke stržení tramvajových trolejí nákladními auty.
Nová zastávka Praha-Výstaviště vznikne na okraji parku Stromovka. Jejím spoluautorem je studio dh architekti. Díky nové lávce přes železniční trať se také zlepší propojení Stromovky a Letné.
S předáním staveniště zhotoviteli se počítá v polovině ledna, následovat budou přípravné práce, jako je kácení zeleně a budování staveniště. Současně vznikne provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Hlavní stavební objekty – tři mostní estakády a nová nádražní budova v Bubnech – se začnou stavět v květnu příštího roku. Ukončení stavebních prací je plánováno v roce 2025.
Projekt s názvem „Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně)“ je spolufinancovaný Evropskou unií z programu Nástroj EU pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 2,96 miliardy korun. Míra podpory EU představuje 85 procent ze způsobilých nákladů, což odpovídá dotaci ve výši 2,515 miliardy korun. Další financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Modernizace trati na letiště a dále do Kladna je rozdělena do několika dílčích úseků. V letošním roce se podařilo zahájit práce také mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, v roce 2023 pak Správa železnic předpokládá zahájení tendrů pro stavbu úseku Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci pražského Masarykovo nádraží.
Tomáš Rovný