Další dopravní uzel vysokorychlostní železnice v České republice už má svou podobu. Vítězný návrh terminálu Kořenice-Bečváry vytvořil český ateliér Boele v čele s architektem Pavlem Fajfrem.
Porotu podle Správy železnic přesvědčil jasným dopravním řešením, krajinářskou střídmostí a přirozeným zasazením mezi okolní obce. Terminál, který bude stát mezi obcemi Kořenice, Pučery a Bečváry, má sloužit jako přestupní uzel na trati mezi Prahou a Brnem a odbavit až čtyři tisíce cestujících denně.
Vyvážené poměry mezi funkčností a cenou
Správa železnic uvedla, že návrh naplňuje požadavky soutěže v urbanistické, architektonické, dopravní i krajinářské rovině. Oceněn byl také za vyvážený poměr mezi funkčností, technickou proveditelností a ekonomickou efektivitou.
„Architektonické soutěže přinášejí kvalitu, která má trvalou hodnotu. Forma otevřeného výběru vedla k návrhu, který promyšleně reaguje na potřeby dopravy 21. století a zároveň přirozeně zapadá do svého okolí. Terminál díky tomu nebude jen dopravním bodem, ale novým impulzem pro celý region,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Přestupní bod mezi vysokorychlostní a konvenční železnicí
Terminál, který bude umístěný podle ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakuba Bazgiera v úseku mezi Poříčany a Světlou nad Sázavou, se má stát díky své poloze přestupním bodem mezi vysokorychlostní a regionální dopravou. Zlepšit má spojení Kolínska a Kutnohorska s hlavním městem a dalšími částmi republiky.

Budova terminálu s terasovitým členěním přímo naváže na autobusové nádraží a dvojici podchodů k nástupištím. Autobusová stání vzniknou na severovýchodní straně areálu, parkoviště typu P+R s kapacitou 280 míst se bude nacházet na jihozápadě. Návrh počítá i se zázemím pro cyklisty a pěší.
Vlaky i autobusy
Podle dopravního modelu by měl terminál na vysokorychlostní trati denně odbavit až 3 900 cestujících, převážně směrem do Prahy. Z toho 1 500 pasažérů využije přestup na navazující konvenční železnici a přibližně 2 150 lidí na autobusy.

Ekonomický deník už dříve informoval o tom, že předpokládaná hodnota tendru na vypracování architektonického návrhu je 27 milionů korun. Čtyři miliony korun určila Správa železnic na ceny a odměny.
Jihlava i Roudnice nad Labem
V terminálu Kořenice-Bečváry VRT by měl stavět jednou za hodinu vlak v každém směru a dalších 16 souprav má projíždět. Jde o předpokládaný cílový stav roku 2050. Obrat z autobusových linek u terminálu má dosahovat podle dokumentace přibližně 2150 cest za den.
Svou podobu už má i terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Vítězem architektonicko-urbanistické soutěže se stalo francouzsko-české sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Jasno je i u terminálu Praha východ, kde vítěznou podobu navrhlo Sdružení MP+ov Nehvizdy 2020 a terminálu Roudnice nad Labem, kde se vítězem soutěže stala architektonická kancelář Rusina Frei architekti.