Vítězem architektonické soutěže na podobu terminálu vysokorychlostní železnice u Roudnice nad Labem se stala kancelář Rusina Frei architekti. Autoři soutěžního návrhu jej nyní dopracují a připraví technické řešení terminálu v dokumentaci pro územní rozhodnutí.
Mezinárodní architektonickou soutěž vyhlásila Správa železnic loni v září. Porota složená ze zástupců investora, kraje a nezávislých expertů z oboru architektury a urbanismu, vybírala z celkem deseti návrhů. Ty byly konzultovány také s přizvanými odborníky z Národního památkového ústavu, provozovateli francouzských nádražních budov ze společnosti SNCF Gares & Connexions nebo architektkou města Roudnice nad Labem.
Vybraná transparentní budova terminálu zachová ráz krajiny Roudnicka a Podřipska v původní podobě. Citlivým způsobem je řešena také takzvaná údržbová základna, ze které bude prováděn servis vysokorychlostní infrastruktury. Její střecha bude zazeleněna tak, aby při pohledu z Řípu splynula s okolní krajinou.
Za zelené pásy a stromy architekti skryli také parkoviště a další prvky dopravního uzlu, jehož účelem je především zvýšení dostupnosti rychlé dopravy pro obyvatele regionu. Napojen proto bude napojen na dálnici D8, návaznou autobusovou dopravu a také regionální trať z Roudnice do Straškova.
Terminál u roudnického letiště vznikne na úseku VRT mezi Prahou a Lovosicemi. Pro tento zhruba 60kilometrový úsek Správa železnic v současnosti hledá dodavatele dokumentace pro územní rozhodnutí. Úsek Praha – Lovosice je součástí plánované mezinárodní vysokorychlostní trati, která do budoucna spojí Prahu a Drážďany.
Harmonogram prací předpokládá zahájení výstavby úseku VRT v tomto úseku v roce 2027. První cestující by se po této trati měli svézt rychlostí 320 km/h o tři roky později. Cestujícím se jízda mezi Roudnicí nad Labem a pražským Hlavním nádražím zkrátí na 19 minut. Rychlejší spojení nabídne terminál také cestujícím do dalších měst po celé České republice i v zahraničí.
Tomáš Rovný