INZERCE

Vysokorychlostní vlaková souprava. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Správa železnic vybrala projektanty, kteří připraví trasu pro rychlovlaky na Moravě

Správa železnic uzavřela smlouvy na projekční práce pro vysokorychlostní trať na Moravě mezi Přerovem a Ostravou. Samotné zahájení výstavby předpokládá správce železniční infrastruktury v roce 2025. První vlaky vyjedou na koleje o čtyři roky později.

Ve výběrovém řízení pro úsek VRT Moravská brána I. mezi Prosenicemi u Přerova a Hranicemi na Moravě uspělo sdružení firem AFRY CZ, AF-Infrastructure a Sagasta. Projekční práce úseku Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov, označeného jako VRT Moravská brána II., zajistí sdružení společností Moravia Consult Olomouc, SUDOP Brno a Metroprojekt Praha.

Správa železnic zadala obě veřejné zakázky metodou Best Value. Tento přístup zdůrazňuje odbornost dodavatelů, jejich kvalitu a samostatnost. Projektanti mají úkol připravit dokumentaci pro územní rozhodnutí a podklady pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Dokumentace určí přesné vedení tratí, technologii výstavby nebo opatření na ochranu obyvatel a životního prostředí. Umožní také přípravu pro majetkoprávní vypořádání.

Mapa vysokorychlostních tratí na severní Moravě. Foto: Správa železnic

Maximální rychlost souprav na VRT Moravská brána bude 320 km/h. Nová trať bude sloužit pouze vlakům s přepravou cestujících a uleví tak jednomu z nejvytíženějších koridorů u nás. Na VRT totiž přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá stávající trať mezi Ostravou a Přerovem.

Benefity může vysokorychlostní trať přinést také regionální dopravě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Uvolněnou kapacitu na koridoru budou moci využít nové spoje v rámci integrovaných systémů.

Tomáš Rovný