Správa železnic uzavřela smlouvu se SNCF o pronájmu prezentační jednotky TGV. Francouzský rychlovlak se veřejnosti představí poprvé 6. června na pražském hlavním nádraží. V dalších dnech bude k vidění v Brně, Jihlavě a Ústí nad Labem. Příjezd TGV je součástí dosavadní spolupráce Správy železnic a skupiny SNCF na projektu přípravy vysokorychlostních tratí v České republice.
Pobyt jednotky TGV v Česku bude spojen s řadou propagačních akcí, které Správa železnic a francouzské státní dráhy SNCF připravily pro veřejnost a samosprávy. Aktivity se týkají především tuzemské přípravy VRT, která již postoupila do projekční fáze.
„Jde o největší infrastrukturní záměr v historii samostatné České republiky s předpokládanými náklady zhruba 700 miliard korun. Příjezd soupravy TGV je symbolem a také prostředkem, jak veřejnosti přiblížit proces přípravy nových tratí a předat podrobnosti, které od nás lidé očekávají,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Dodává, že na každé zastávce rychlovlaku budou zájemcům k dispozici experti týmu přípravy vysokorychlostních tratí (VRT).
Smlouva zahrnuje náklady na pronájem soupravy, mzdy personálu a také kompenzační náklady SNCF, její hodnota činí 379 tisíc eur. Poskytnutí soupravy je zcela bez zisku.
Generální ředitel Jiří Svoboda navíc podotýká, že finanční podporu akce deklarovala řada firem.
„Velmi si vážíme spolupráce s našimi partnery, mezi které patří významné technologické, projektantské nebo stavební firmy z oblasti železnice. Díky jejich podpoře pokryjeme významnou část nákladů na zajištění akce,“ doplnil.
Přepravu jednotky v Německu a Česku zajistí společnost ČD Cargo.
Předseda představenstva dopravce Tomáš Tóth říká, že firma je na tuto zvláštní zásilku připravena.
„Řídíme se sloganem cokoliv – kamkoliv, proto pro nás není problém zajistit přepravu i jednotky TGV. Tato legendární souprava ovšem naším pravidelným nákladem není, a proto jsme rádi, že se této akce můžeme zúčastnit jako oficiální dopravce samotného vlaku,“ uvedl Tóth.
Francouzský partner zajistil nad rámec smlouvy přítomnost několika významných osobností, které se zúčastní doprovodných akcí Správy železnic a SNCF na brněnském výstavišti. Jednou z nich je prezident Shromáždění francouzských departementů (ADF) François Sauvadet. Účast na prezentaci TGV přislíbil také velvyslanec Francouzské republiky v ČR Alexis Dutertre.
České VRT získaly evropskou prioritu díky zařazení jejich hlavních koridorů do transevropské dopravní sítě TEN-T Core. Krok Evropské komise může usnadnit čerpání z programu CEF 2 (Nástroj pro propojení Evropy).
Viceprezident Hospodářské komory ČR Michal Štefl upozorňuje, že realizace VRT bude mít pozitivní celospolečenský dopad.
„Už teď je jasné, že nové tratě změní demografii naší republiky, protože mobilita obyvatel významně vzroste. Firmy i zaměstnanci budou mít zcela jiné možnosti. Zkvalitnění naší infrastruktury zároveň přitáhne nové investory,“ konstatoval Štefl.
Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza k tomu dodává, že rozšiřování vysokorychlostních sítí je zásadní příležitostí.
„Výrazně zkrátíme vzdálenosti mezi regiony, což bude mít příznivý efekt pro celou ekonomiku. Výzva je to i pro sektor stavebnictví, který přípravu VRT intenzivně sleduje a podporuje,“ řekl Nouza.
Podrobnější harmonogram cesty TGV po Česku zveřejní Správa železnic v následujících dnech.
Další informace je možné sledovat na sociálních sítích Správy železnic pod označením #TGVCESKO. Aktuální stav příprav VRT lze nalézt ZDE.
Desetivozová francouzská vysokorychlostní jednotka přijede do Česka přes Německo, nejprve se představí veřejnosti 6. června na pražském hlavním nádraží, kde bude stát od 11 hodin v blízkosti východu z nového podchodu na Žižkov.
Večer má následovat přesun do areálu brněnského výstaviště, kde bude po tři dny součástí venkovní expozice na tamním kolejišti. V průběhu konání akce poslouží také k prezentaci francouzských drah SNCF a projektu rychlých spojení v naší republice.
Dalšími zastávkami vlaku mají být podle předběžného programu 10. června stanice Jihlava a o den později hlavní nádraží v Ústí nad Labem.
Následně se opět přes Německo vrátí do své domovské země. Na přepravě soupravy po českém území bude Správa železnic spolupracovat s dopravcem ČD Cargo.
Prezentovanou jednotku typu TGV PSE s evidenčním číslem 16 dodala v roce 1980 společnost Alstom pro projekt TGV Sud-Est (jihovýchod), který přinesl bezkonkurenční vlakové spojení Paříže s Lyonem.
Šlo o součást série 109 jednotek s nepřehlédnutelným oranžovým nátěrem. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů, v původní konfiguraci nabízel celkem 368 míst.
V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích jezdil 300 km/h.
V pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najel 13 383 189 km.
(nik)