Dokončení 92 kilometrů zmodernizovaných tratí, zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí tratí a stanic nebo rekonstrukce a opravy nádražních budov. Takový byl končící rok 2021 z pohledu Správy železnic. Vlastník železniční infrastruktury v tomto roce hospodařil s rekordním rozpočtem 60 miliard korun, z toho 37 miliard bylo určeno na investice.
„Díky připraveným projektům Správa železnic velmi úspěšně čerpala finanční prostředky z fondů EU, jejich podíl na investicích mírně překročil částku 20 miliard korun. Pro modernizaci železniční infrastruktury v České republice jsme využili 99,9 % všech evropských dotačních prostředků, které byly k dispozici,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Mezi klíčové stavby patří především projekty na prvním železničním koridoru, jako jsou modernizace uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí či obnova trati Poříčany – Velim. Před několika týdny začala realizace tří projektů mezi Brnem a Blanskem, kvůli kterým v uvedeném úseku rok nepojedou vlaky.
Na trase čtvrtého železničního koridoru se díky letošní intenzivní stavební činnosti výrazně přiblížilo zprovoznění úseků mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Soběslaví a Doubím. Dokončila se modernizace mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří, výrazně se pokročilo v dalších dvou stavbách na území Prahy a jejím nejbližším okolí. Jedná se o rekonstrukci trati mezi Smíchovem a Radotínem a modernizaci stanice Praha-Vysočany i navazujícího úseku do Mstětic.
Vybrané stavby s uvedením do provozu v roce 2021:
- Elektrizace a zkapacitnění Uničov – Olomouc
- Modernizace Praha hl. n. – Praha-Hostivař
- Optimalizace trati Beroun – Králův Dvůr
- Revitalizace a elektrizace Oldřichov u Duchcova – Litvínov
- Zvýšení rychlosti Oldřichov u Duchcova – Bílina
- Prodloužení podchodů ve stanici Praha hl. n.
- Modernizace a elektrizace Šakvice – Hustopeče u Brna
- Kolejové úpravy ve stanici Žďár nad Sázavou
- ETCS Praha-Uhříněves – Votice
Vybrané modernizace tratí a stanic zahájené v roce 2021:
- Stavby v úseku Brno-Maloměřice – Blansko
- Modernizace Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí
- Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová
- Elektrizace a zkapacitnění trati Šumperk – Libina – Uničov
- Rekonstrukce stanice Vsetín
- ETCS Mosty u Jablunkova
- ETCS a dálkové řízení Votice – České Budějovice
Výraznou proměnou prošla řada výpravních budov. Správa železnic během letošního roku kompletně zrekonstruovala 73 nádražních objektů. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhnou částku dvě miliardy korun. Vznikly moderní odbavovací prostory pro cestující, bezbariérové přístupy a nové technické zázemí.
Tomáš Rovný