INZERCE

Kromě prvků technické a dopravní infrastruktury a stavebních objektů obsahují digitální technické mapy i další důležité detaily. Foto: DTMCR

Správa železnic se připojí ke krajským digitálním technickým mapám. Přesně popíší inženýrské sítě a související prvky technické infrastruktury

Správa železnic začala vytvářet Digitální technickou mapu železnic (DTMŽ) a připojila se tím k realizaci Digitální technické mapy České republiky – DTM ČR. Společně s jednotlivými kraji, Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a pod vedením Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (ČÚZK) vzniká ojedinělé dílo, které se stane nedílnou součástí digitalizace agend stavebních řízení a územního plánování a napomůže i k zavádění vysokorychlostního internetu do všech koutů naší republiky.

Technická mapa je mapa obsahující inženýrské sítě a související prvky technické infrastruktury (sloup, šoupě, atd.), dopravní stavby a veškeré další stavební objekty (budovy, mosty, opěrné zdi, podstavce soch, atd.).

Obsahuje informace o prvcích (vedení, sloup, rozvaděč, trubka, šoupě, kohout, uzávěra, atd.) jejich typu a přesné geografické poloze včetně nadmořské výšky, s uvedenou třídou přesnosti.

Digitální technická mapa pak představuje poměrně komplikovaný informační systém evidující a zobrazující u stávajících digitálních technických map měst hlavně ÚMPS (účelovou mapu povrchové situace) + TI (technickou infrastrukturu = sítě) + DI (dopravní infrastrukturu = komunikace, prvky komunikací aj.).

Kromě prvků technické a dopravní infrastruktury a stavebních objektů obsahují digitální technické mapy i další prvky reprezentující např. výškopis (hrany a paty svahů), zeleň (hranice a druhy porostů, solitérní stromy atd.) a další prvky reálného světa jako jsou např. rozhraní jednotlivých druhů ploch atd.

Digitální technické mapy jsou přístupné prostřednictvím počítače on-line, často ovšem neveřejně pouze pro vnitřní potřebu pořizovatele.

Obecně si digitální technickou mapu vedou tzv. správci technické infrastruktury, některá města a některé kraje pro svou vnitřní potřebu, data jsou však ve většině případech neveřejná nebo vzhledem k formátu v němž jsou vedena nedostupná.

Stát ukládá povinnost sdílet tato data do centrálně budovaného systému DTM krajů, který bude sloužit pro potřebu rozhodování a koordinace v rámci stavebního řízení (Digitální technická mapa ČR a IS DMVS).

Digitální technické mapy krajů dohromady tvoří Digitální technickou mapu České republiky. V této nově vznikající ‍digitální technické mapě je pak členění údajů, které obsahuje na ZPS (Základní Prostorová Situace), TI a DI.

Podle generálního ředitele Jiřího Svobody vnímá Správa železnic tvorbu Digitální technické mapy železnic jako nezbytnou součást digitalizace veřejné správy, věnuje jí prioritní pozornost s cílem vybudovat a spravovat novou agendu, jejímž prostřednictvím bude s veřejnou správou sdílet informace o železniční infrastruktuře.

Samotný vznik Digitální technické mapy ČR propojením Digitální technické mapy jednotlivých krajů, Digitální technické mapy železnic (DTMŽ) a Digitální technické mapy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vše prostřednictvím Digitální mapy veřejné správy (DMVS) vedené Českým úřadem zeměměřičským a katastrálním (ČÚZK), je pro její účastníky náročný úkol z hlediska technického, organizačního i finančního. Navíc prověří schopnosti vzájemné koordinace většího počtu subjektů jak na samotném vzniku, tak na nastavení dlouhodobé udržitelné spolupráce.

„V současnosti vznikající první generaci Digitální technické mapy ČR zastřešuje Koordinační rada správců Digitální technické mapy veřejné správy a digitálních technických map zřízená Radou vlády pro informační společnost a vedená místopředsedou ČÚZK. Prostřednictvím delegovaných zástupců Správy železnic v ní uplatňujeme naše zkušenosti, požadavky i vize,“ uvádí Jiří Svoboda.

Digitální technická mapa železnic se primárně buduje pro potřeby Správy železnic. Přináší novou kvalitu do stávajícího popisu železniční sítě. Za celou železniční síť se sjednotí, doplní a zpřístupní dosud roztříštěná, neúplná nebo vícenásobná data. Díky tomu bude vyhovovat čím dál vyšším nárokům například pro vlakové zabezpečovače. V praxi tato data najdou široké uplatnění, a to i jako garantovaný podklad pro projektanty. Ze současných 5800 kilometrů kolejí, které již jsou v kvalitě umožňující robotizované práce při stavbě a údržbě, se předpokládá síťové pokrytí v rozsahu přibližně 15 500 kilometrů kolejí. Účelně pořizovanými daty se tak uspokojí maximum požadavků, které budou sdíleny v rámci všech souvisejících agend.

Digitální technická mapa železnic, vedle už zmíněného rozsahu kolejí, zahrnuje také 40 000 kilometrů sítí a pokrývá 21 000 hektarů území, ve kterém Správa železnic spravuje pro kraje základní prostorovou situaci.

V průběhu roku 2022 byli vybráni zhotovitelé, kteří intenzivně realizují zakázky jak na data o infrastruktuře, tak na příslušný informační systém.

Informační systém se buduje tak, aby v souladu se všemi informačními systémy DTM krajů, ŘSD a ČÚZK plnil svou roli v Digitální mapě veřejné správy a do roku 2025 i všechny potřeby Správy železnic.

Organizačně a odborně se na realizaci DTMŽ významně podílí vlastní železniční geodeti Správy železnic.

(nik)