INZERCE

Vizualizace budoucí podoby železničního uzlu u České Třebové. Foto: Správa železnic

Správa železnic rozšířila kvalifikační kritéria v tendru na modernizaci uzlu Česká Třebová

Správa železnic upravila a rozšířila kvalifikační kritéria ve výběrovém řízení na dodavatele modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Konkrétně šlo pro uchazeče o doplnění kritéria v oblasti realizovaných staveb také o mezistaniční úseky, původně se v tendru uváděly pouze železniční stanice. Ekonomickému deníku to sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Současně s úpravou se prodloužil také termín pro podání nabídek do 30. září.

Původně Správa železnic počítala s datem 25. září. „Termíny pro podání nabídek u veřejných zakázek se za určitých okolností prodlužují a existuje několik případů, kdy je zadavatel termín prodloužit povinen. Mezi ně patří i změna zadávacích podmínek,“ uvedl Gavenda.

Dodal, že pokud zadavatel provede změny nebo doplnění zadávací dokumentace, které mohou ovlivnit přípravu nabídek, musí lhůtu pro jejich podání odpovídajícím způsobem prodloužit, aby měli uchazeči dostatek času na zohlednění změn, což je podle něj i případ soutěže k České Třebové.

Nejčastější jsou ze strany zájemců o účast v tendru podle Gavendy dotazy na dodatečné informace. „Pokud uchazeči požádají o dodatečné informace a zadavatel poskytne odpovědi tak, že by odpovědi mohly mít vliv na přípravu nabídek, musí být termín podání nabídek prodloužen také,“ sdělil a dodal, že proto ani v případě aktuálního tendru na Českou Třebovou nelze vyloučit ještě další prodloužení termínu.

Jako nejvyšší možnou přípustnou nabídkovou cenu Správa železnic u modernizace železničního uzlu Česká Třebová uvádí 17,8 miliardy korun. Stavební práce by ráda státní organizace zahájila v závěru letošního roku a dokončení celé modernizace uzlu se předpokládá v roce 2031.

Poslední zásadní rekonstrukcí prošel železniční uzel v České Třebové v padesátých letech minulého století během elektrizace celého hlavního tahu z Prahy na východ republiky. Vlaky v současnosti projíždějí nádražím a po nákladních kolejích rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu. Díky modernizaci se má jejich rychlost zvýšit na 80 za hodinu. Tím se podle Správy železnic podaří dosáhnout podstatného snížení doby průjezdu vlaků celým uzlem.

V rámci chystané modernizace by měli stavbaři zvýšit nástupiště a vybudovat výtahy pro bezbariérový přístup. V plánu je i stavba nové lávky nad kolejištěm, která má propojit prostor před nádražím se Semanínskou ulicí. Přestavbou projde nejen celé nádraží v České Třebové, zlepšit se mají i technické parametry pro potřeby nákladní dopravy.

Modernizace se týká i navazujících úseků do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Součástí prací bude mimo jiné i rekonstrukce mostních objektů, které zajišťují mimoúrovňové křížení kolejí z nákladové části stanice s traťovými kolejemi.

Rekonstrukcí projde 58 kilometrů kolejí včetně úpravy čtyř stovek výhybek. Obnova se týká i třiceti mostů a patnácti propustků. Celá železniční stanice se nově zapojí do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha.

Tereza Čapková