Hlavní město plánuje v trase opouštěného železničního koridoru benešovské trati mezi Vršovicemi a Strašnicemi drážní promenádu. Projekt blokovalo převedení pozemků Správy železnic na Prahu, státní organizace jejich část potřebuje pro výstavbu vysokorychlostní železniční tratě (VRT) a odstavného nádraží ve Strašnicích. Správa železnic čekala na přesné technické řešení nádraží, a tam došlo k posunu. „To je v tuto chvíli již jasné a v současné době se pracuje na technických parametrech umožňujících předání pozemků,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí organizace Nela Eberl Friebová.

Upřesnila, že má drážní promenáda vzniknout ještě před stavbou nové trati a odstavného nádraží. „U projektu Správy železnic se v současné době zpracovává podrobná technická dokumentace a běží aktualizace zásad územního rozvoje hlavního města Prahy,“ dodala mluvčí.

Projekty jsou v podle ní tuto chvíli zkoordinovány tak, aby realizace jednoho nepodmiňovala výstavbu druhého. Po koncepční stránce panovala navíc podle mluvčí shoda již dlouho.

Náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti) připomněl, že město na Vršovickou drážní promenádu získalo v minulém roce pravomocné územní rozhodnutí. „Chtěli jsme proto od Správy železnic převést pozemky na Prahu, abychom mohli začít stavět,“ uvedl na svém facebookovém profilu.

Mohlo by vás zajímat

Správa železnic podle něj potřebovala od projektu „odpojit“ oba konce ve Vršovicích a na Zahradním městě a také několikasetmetrový úsek ve středu u stadionu Slavie. „To se nám podařilo vyřešit tak, že tyto konfliktní části drážní promenády vzniknou jako dočasné stavby, které později Správa železnic dokončí po vzniku VRT,“ zmínil Hřib.

A co se se stavbou děje na straně města v současnosti? Podle Hřiba městská společnost Technologie hlavního města Prahy provede přeložku veřejného osvětlení, která je součástí stavby, což by mělo podle politika zamezit propadnutí územního rozhodnutí. „TSK Praha zahájila přípravu výběru projektanta pro stavební povolení a výběr zhotovitele,“ dodal Hřib.

Ve chvíli, kdy dojde k převedení pozemků, je možné podle něj začít s výstavou, finance má podle něj metropole v rozpočtu na projekt připravené. „V prostoru bývalé železniční tratě tak vytvoříme čtyřmetrovou oddělenou cyklodálnici, stezku pro chodce a běžecké trasy. Takhle velkorysý prostor pro bezmotorovou dopravu nemá v našem městě obdoby,“ uvedl Hřib.

Projekt podle něj počítá i s proměnou okolí, vyhlídkami, odpočívadly, parčíky nebo stánky s občerstvením. K dispozici má být i prostor pro kulturní akce.

Drážní promenáda má mít podobu takzvaného liniového parku. V první etapě by měl být vybudovaný hlavní úseku promenády v délce přes čtyři kilometry (U Seřadiště – Dolínecká) spolu s přístupy a vybranými navazujícími prostranstvími liniového parku. V dalších etapách se předpokládá přímé napojení až po železniční stanici Praha-Vršovice a realizace dalších částí liniového parku.