Správa železnic uzavřela smlouvu na zpracování technického návrhu úseku vysokorychlostní trati v úseku Šakvice – Rakvice na jižní Moravě. Požadované práce zajistí konsorcium společností Valbek, Valbek SK, Mott MacDonald CZ, Mott MacDonald a EGIS Rail. Vyplývá to z tiskové zprávy Správy železnic.
Zmíněný úsek prodlouží již projektovanou VRT Jižní Morava o přibližně 10 kilometrů. Úkolem vítězného konsorcia bude vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí a podkladů pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Projektanti též připraví technický návrh trati s cílem co nejvíce splynout s okolní krajinou. Správa železnic při zadání veřejné zakázky zohlednila mimo jiné podněty získané při setkáních s veřejností a samosprávami.
VRT Jižní Morava, připravovaná z Modřic, se měla původně napojit do stávajícího koridoru Brno – Břeclav u Šakvic. Probíhající projekční práce ale ukázaly, že návrh ze studie proveditelnosti by omezoval budoucí provoz na trati. Nové napojení u Rakvic bude mimoúrovňové, dvoukolejné a umožní vlakům využít rychlost až 230 km/h. Přesunutí sjezdu bylo doporučeno a také schváleno Centrální komisí Ministerstva dopravy.
Oba úseky se stanou součástí nové vysokorychlostní trati z Brna do Břeclavi, která po svém dokončení zkrátí dobu jízdy oproti současné trati o 10 minut. Harmonogram prací předpokládá získání územního rozhodnutí v roce 2025. Stavba samotná by pak měla začít zhruba o dva roky později. Trať bude sloužit výhradně osobní dopravě a vlaky po ní budou jezdit rychlostí 320 km/h.
Mohlo by vás zajímat
Správa železnic připravuje technický návrh pro více než 300 kilometrů nových VRT. U části z nich předpokládá dokončení návrhu v letošním roce. Úsek VRT z Prosenic u Přerova do Ostravy již prochází posouzením EIA na ministerstvu životního prostředí. Pokračují také projekční práce pro dva terminály vysokorychlostní železnice – Praha východ a Roudnice nad Labem.
(rov)