Část železničních přejezdů ve Středočeském, v Plzeňském a Karlovarském kraji bude mít nově reflexní štítky s čísly. Správa železnic chce v rámci pilotního projektu zlepšit identifikaci křížení silnice a železniční tratě a usnadnit tak orientaci řidičům v krizových situacích. Identifikační štítky s číslem budou umístěné na zadní stranu signalizačních světel nebo výstražných křížů.
Nové polepy, které budou mít reflexní povrch, aby byly vidět i v noci, bude mít zatím 26 přejezdů. „Značení slouží mimo jiné k rychlé identifikaci místa například v případech, kdy na přejezdu uvízne auto a řidič potřebuje nahlásit místo události na tísňovou linku. Právě proto číselné označení přejezdu doplní ještě zelená samolepka s piktogramem telefonu a číslem linky 112 (SOS 112),“ informovala tiská mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Do konce roku Správa železnic plánuje obnovu polepu na všech železničních přejezdech, vyrobit by se mělo na 22 tisíc reflexních štítků. V České republice fungovalo podle údajů Správy železnic v loňském roce 7580 přejezdů. Pouze výstražným křížem jich bylo označených 3290.
Podle Drážního úřadu je počet nehod na železničních přejezdech stále vysoký. Jak informoval již dříve, v drtivé většině případů jsou hlavními viníky účastníci silničního provozu. Křížení železnice s pozemní komunikací bude podle úřadu vždy rizikovým místem, stejně jako jiné křižovatky.
Od začátku letošního roku do konce května se na přejezdech stalo 58 nehod, meziročně přibližně o 17 procent méně. Počet usmrcených na přejezdech v tomto období meziročně klesl z 20 na 11, počet zraněných se naopak zvýšil z 31 na 37, uvádí ČTK. Od roku 2009 ubylo v České republice zhruba 650 přejezdů, u dalších se zvyšuje zabezpečení pomocí závor či světelného a zvukového zařízení.
(teč)