INZERCE

Z nádraží v Pardubicích by se dalo jet do Chrudimi přímo. Ne úvratí přes Rosice nad Labem. Foto: České dráhy

Správa železnic nevzdává možnost, že vybuduje Ostřešanskou spojku. Spojení Pardubic a Chrudimi bez úvratě

Správa železnic nevzdává možnost, že vybuduje novou trať z Chrudimi do Pardubic kolem Ostřešan, takzvanou Ostřešanskou spojku. Oznámil to ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Loni projekt Správa železnic ukončila. Proti vedení tratě po vysokém náspu byly Ostřešany i Chrudim. Nová spojka by zrychlila železniční dopravu mezi oběma městy, která jsou od sebe vzdálená asi deset kilometrů.

Teď vlaky musí jet nejdřív do Rosic nad Labem ve směru na Hradec Králové a teprve potom směrem na Chrudim. Nová trať by úvrať odstranila a vlaky by jezdily přímo.

Úvrať je v drážní dopravě místo na trati, v němž vlak musí změnit směr jízdy, aby mohl pokračovat po trati dále. V tomto případě přijede vlak z pardubického nádraží do Rosic nad Labem a následně se vydává směrem odkud přijel, aby najel na výhybku směr Chrudim. A stejným způsobem strojvedoucí řídí vlak z Chrudimi do Pardubic.

Díky kratší trase a přímému napojení na pardubické nádraží by se cesta podle dřívějších odhadů zkrátila zhruba o deset až 15 minut, nyní trvá obvykle 20 až 30 minut.

„Celý svůj profesní život poslouchám o spojení směrem na Chrudim bez té šikany v Rosicích. Protože nerad prohrávám, začal jsem hledat řešení, konkrétně jsme zařadili spojku do studie proveditelnosti trianglu měst Pardubice, Havlíčkův Brod a Svitavsko a znovu to téma otevíráme,“ řekl České tiskové kanceláři ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

„Pokud se podaří udržet financování jako za poslední tři roky, tak se cestující v tomto desetiletí reálně dočkají řady významných změn v na naší infrastruktuře,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Foto: Jiří Reichl.

Studie by mohla navrhnout železniční obslužnost regionů, která by byla ekonomicky obhajitelná. V Pardubicích se teď modernizuje koridor, vznikne i zastávka Pardubice-centrum.

„Zastávka Pardubice-centrum v tom hraje roli, s ní by se navázalo na spojku a šlo by se směrem na Ostřešany,“ řekl Svoboda.

Správa železnic projekt železniční spojky předložila k procesu EIA v roce 2017, za tři roky nedoplnila dokumenty požadované ministerstvem. Loni posuzování záměru vlivu na životní prostředí ukončila. V minulosti se pracovalo ještě s dalšími dvěma variantami vedení trati, Medlešická či Jesenčanská spojka.

Správa železnic řeší ale i další úvratě, například tu u východočeské Starkoče.

„Máme zpracovanou studii pořadí důležitosti 2018 až 2025, kde je vše uvedeno po jednotlivých krajích. Když se ptáte na tuto konkrétní trať, tak zde se plánuje takzvaná Vysokovská spojka, která odstraní traťovou šikanu, takzvané úvratí u Starkoče. Spojka zajistí také přímé železniční spojení z Náchoda na Hradec Králové a Prahu. Pro realizaci tohoto plánu je nutná výstavba nové spojovací železniční tratě z Náchoda do České Skalice, jejíž součástí je napřímení současné železniční tratě a výstavba nového železničního tunelu v délce zhruba jednoho kilometru pod Vítovým kopcem. Projekty na zkracování jízdních dob máme zpracovány a už se nám daří zkracovat cesty nejen v minutách, ale i v desítkách minut. Na několika tratích zřizujeme kvůli zrychlení cesty také výhybny. Pokud se podaří udržet financování jako za poslední tři roky, tak se cestující v tomto desetiletí reálně dočkají řady významných změn naší infrastruktury,“ sdělil pv loňském roce Ekonomickému deníku Jiří Svoboda.

Vysokovská spojka, která by umožnila nejkratší a nejrychlejší vlakové spojení mezi Prahou, Hradcem a Wrocłaví by podle optimistických odhadů mohla sloužit již v roce 2027.

Tomáš Rovný s použitím ČTK