Správa železnic vypsala tendr na nákup 15 nových speciálních vozidel pro kontrolu a údržbu trakčního vedení. Nahradit mají část techniky z 80. a 90. let. Do soutěže se hlásí dodavatelé z Rakouska, Německa a Itálie.

V současnosti provozuje Správa železnic celkem 85 vozidel, která využívá při kontrolách, údržbě a opravách trakčního vedení na elektrifikované části spravované železniční sítě. Ke konci loňského roku Správa železnic uváděla délku elektrizovaných tratí v Česku 3271 kilometrů.

Vozy bez ETCS půjdou pryč

Většina vozů byla podle mluvčího Dušana Gavendy vyrobená začátkem 80., popřípadě 90. let a část z nich prošla před zhruba 10 lety modernizací.

Další stroje do vozového parku Správa železnic doplnila v letech 2017, 2023 a 2024. „Po dodání nových vozidel pro údržbu a kontrolu trakčního vedení postupně vyřadíme nejstarší vozidla bez instalovaného zabezpečovače ETCS,“ uvedl mluvčí.

Češi zájem nemají

Aktuální tendr, jehož hodnotu Správa železnic neupřesnila a není uvedena ani v dokumentaci, vypsala státní organizace na základě předběžné tržní konzultace. Přihlásili se do ní čtyři uchazeči z Rakouska, Itálie, Německa a Polska. Zájem vyslovili výrobci Plasser & Theurer, Tesmec, Windhoff Bahn- und Anlagentechnik a ZPS SP.

Trať
Elektrifikovaná železniční trať z Radotína směr na Beroun. Foto: Tereza Čapková

„Termín výběru vítězného uchazeče o zakázku se bude odvíjet od průběhu soutěže,“ sdělil Gavenda. U zakázky je jako nejzazší termín podání přihlášek uvedeno datum 16. září.

Celková délka elektrifikovaných tratí se v česku postupně rozšiřuje, jak Ekonomický deník informoval, celkem připravuje Správa železnic projekty za zhruba 50 miliard korun.

Mohlo by vás zajímat

Celkově půjde podle Gavendy o více než tisíc kilometrů tratí s horizontem dokončení do roku 2032.