INZERCE

Hudba budoucnosti nebo realita? Správa železnic slibuje síť rychlovaků do roku 2035. Výraznou podporu mají i od ministra dopravy Martina Kupky. Foto: Správa železnic

Správa železnic hledá projektanta vysokorychlostní trati ke Krušnohorskému tunelu

Správa železnic vyhlásila další veřejnou zakázku na projekční práce pro vysokorychlostní tratě. Dokumentace pro územní rozhodnutí vznikne pro úsek z Ústí nad Labem k portálu Krušnohorského tunelu. Dodavatel také připraví návrh údržbové základny v Chabařovicích, ze které bude zajišťován servis trati.

Práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí Krušnohorského tunelu, které zadala Správa železnic společně s německými kolegy v minulém roce, pokračují. Nyní se na české straně začne projektovat napojení Krušnohorského tunelu na českou vysokorychlostní síť (VRT). Spojením těchto dvou dokumentací, které má hledaný projektant rovněž za úkol, vznikne propojení české a německé sítě na trase z Prahy do Drážďany mimo údolí řeky Labe.

Dodavatel také připraví technický návrh rekonstrukce stávající trati z Ústí nad Labem do Chabařovic. Součástí veřejné zakázky je i zpracování podkladů pro posouzení vlivů záměru na životní prostředí (EIA), a to až po státní hranici s Německem. Technické návrhy tunelu a samotné trati budou v rámci územního řízení schvalovány jako celek, příprava tak bude úzce koordinována. Zadávací dokumentace zároveň umožňuje vyhlášení architektonické soutěže na řešení a podobu terminálu v Ústí nad Labem.

Podrobnější technický návrh trati bude podle vyjádření Správy železnic průběžně konzultován se samosprávami, veřejností a dalšími partnery přípravy VRT.

Krušnohorský tunel bude s délkou až 31 kilometrů nejdelší podobnou stavbou ve střední Evropě. Kromě osobních vlaků bude sloužit také nákladní dopravě, čímž vznikne nové kapacitní spojení s Německem a západní Evropou. Výstavba tunelu bude zahájena kolem roku 2030 a jedná se o nejsložitější infrastrukturní stavbu na síti českých vysokorychlostních železnic.

Jak jsme uvedli na konci srpna, Správa železnic jiiž uzavřela smlouvu s dodavatelem dokumentace pro územní rozhodnutí pro úsek VRT Podřipsko. Zhruba 60kilometrový úsek, který po svém spuštění zkrátí jízdní dobu mezi Prahou a Ústím nad Labem o téměř 30 minut, vypracuje sdružení firem vedené společností Metroprojekt Praha.

Zahájení stavby předpokládá Správa železnic kolem roku 2027, spuštění provozu o zhruba tři roky později. Na VRT Podřipsko vznikne také terminál u Roudnice nad Labem, ze kterého se cestující dostanou do centra Prahy za pouhých 19 minut. Jeho projektování začalo v srpnu podpisem smlouvy s vítězem architektonické soutěže.

Tomáš Rovný