Správa železnic vyhlásila tendr na projektanta pro téměř tříkilometrový úsek trati z Prahy na Letiště Václava Havla. Předpokládaná hodnota zakázky je 162 milionů korun bez DPH. Jde o část mezi zastávkou na Výstavišti, která už je ve výstavbě, a stanicí v Dejvicích. Ta by měla být nově podle Správy železnic umístěná v podzemí a počítá se s tím, že mimo jiné nabídne lepší napojení na stanici metra Hradčanská. Stavba by měla začít v roce 2026 a její dokončení se předpokládá v roce 2029. Celkové náklady jsou vyčísleny na 7,66 miliardy korun.
V rámci plánované trasy železnice na letiště se aktuálně pracuje v úsecích Praha-Bubny – Praha-Výstaviště a Kladno – Kladno-Ostrovec. „Další části tratě jsou v různém stadiu přípravy. Konkrétně pro úsek z Výstaviště do Dejvic již byla dokončena dokumentace pro územní řízení, v první polovině letošního roku předpokládáme vydání územního rozhodnutí,“ informovala Správa železnic.
Cílem plánované stavby je podle Správy železnic modernizace celého úseku, která počítá s provozem na dvou kolejích a elektrifikací. Současně se zruší všechny přejezdy. Nahradit by je měla mimoúrovňová křížení. Vzniknout má i zelená radiála, tedy cesta pro pěší či cyklisty a klidová zóna.
Na povrchu trať povede pouze v lokalitě Stromovky, poté vlaky vjedou do tunelu. V podzemí se bude nacházet i přesunutá stanice Praha-Dejvice, ze které bude přímý přestup na metro. Modernizaci úseku mezi Výstavištěm a Dejvicemi bude spolufinancovat také Evropská unie z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).
Zmodernizovat má v plánu Správa železnic celou trať mezi Prahou a Kladnem. Nové vlakové spojení na Letiště Václava Havla Praha je součástí projektu. Na území hlavního města je v plánu šest nových vlakových stanic a stávající zastávky projdou modernizací.
V rámci modernizace železniční trati z Prahy na Letiště Václava Havla a na Kladno se počítá i se zapojením financování formou PPP projektu. S tím bude Správě železnic radit Evropská banka pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD), která připraví podklady k veřejné zakázce na koncesionáře stavby.
Správa železnic zvažuje dvě varianty. V rámci obou by soukromý partner vybudoval nebo zrekonstruoval všechny úseky mezi stanicemi Praha-Veleslavín a Praha-Letiště Václava Havla, druhá varianta navíc zahrnuje i úsek do Kladna.
Náklady u první varianty Správa železnic vyčíslila na 16,6 miliardy korun, u druhé pak na 23,3 miliardy korun. Celková délka úseků činí téměř 40 kilometrů a s jejich modernizací se počítá v letech 2025 až 2029.
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělený na víc než desítku staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt. V roce 2022 začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec a loni v lednu ji následovala modernizace úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště.
(teč)