INZERCE

Lokalita terminálu Jihlava VRT. Foto: Správa železnic

Správa železnic hledá architekty pro třetí terminál vysokorychlostní železnice

Další terminál, který zvýší dostupnost vysokorychlostní dopravy v regionech, vznikne v Jihlavě. Stejně jako v případě dopravních uzlů Praha východ VRT a Roudnice nad Labem VRT bude jeho podoba a řešení výsledkem architektonicko-urbanistické soutěže. Její vítěz by měl být představen v první polovině příštího roku, uvedla Správa železnic.

Správa železnic vypsala již třetí architektonickou soutěž na terminál vysokorychlostní železnice. Jejím výsledkem bude zpracování architektonicko-urbanistického návrhu nového přestupního uzlu u Jihlavy. Cestujícím kromě rychlého železničního spojení s Prahou a Brnem nabídne bezproblémové parkování systému P+R, linky návazné veřejné dopravy nebo přepravní služby. Díky výhodné poloze na okraji města bude terminál napojen také na regionální trať Jihlava – Havlíčkův Brod a přilehlou dálnici D1. Toto řešení pomůže výrazně zvýšit mobilitu obyvatel Kraje Vysočina. Unikátností této architektonické soutěže je návrh několikapatrového terminálu, ve kterém se bude mimoúrovňově protínat dnešní trať s vysokorychlostní

Součástí soutěže je také most přes dálnici D1 s rozpětím více než 160 metrů a zpracování urbanistického ideového návrhu. Ten nabídne širokou paletu možností pro řešení okolí terminálu. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že okolí terminálů na okrajích měst mohou v případě kvalitního infrastrukturního napojení zaznamenat v následujících letech prudký rozvoj. Ten však zůstává nadále plně v rukou místních samospráv, se kterými je Správa železnic v pravidelném kontaktu.

Lokalita terminálu a vedení VRT Vysočina fáze II. Foto: Správa železnic

Terminál v lokalitě Jihlava-Pávov je součástí nového železničního spojení z Prahy do Brna. Vznikne na připravovaném úseku VRT Vysočina fáze II mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší, který bude sloužit pouze osobní dopravě s rychlostí až 320 km/h. Na trati bude jezdit několik druhů spojů, od expresních až po rychlou regionální dopravu. Naopak nebude určena pro nákladní vlaky. 80kilometrový úsek VRT Vysočina fáze II by měl vzniknout mezi lety 2029 až 2034. 

Další informace k připravovaným úsekům i vítězné návrhy na předchozí terminály – Praha východ VRT na trati z Prahy do Poříčan a Roudnice nad Labem VRT pro úsek z Prahy do Lovosic lze nalézt na webu Správy železnic.

(mig)