Správa železnic vypsala výběrové řízení na firmu, která připraví projekt na zabezpečení trati z Adamova do Modřic přes brněnský uzel systémem ETCS. Instalace systému má být hotová v roce 2029. Předpokládané náklady jsou tři miliardy korun.
Od letošního ledna už sice vlaky pod ETCS jezdí mezi Českou Třebovou a Břeclaví. Ovšem průjezd přes Brno byl dříve vyňat kvůli náročnosti technického řešení ve vztahu k připravované modernizaci celého brněnského železničního uzlu, vysvětlil mluvčí Dušan Gavenda.
Systém ETCS funguje od ledna na 622 kilometrech hlavních tratí. Zajišťuje vyšší bezpečnost než předchozí systém zabezpečení. Postupně se bude rozšiřovat i na další, většinou koridorové tratě. Zabezpečení pomocí systému ETCS se bude při stavbě v brněnském uzlu týkat jak průjezdu přes hlavní nádraží, tak nákladního průjezdu přes dolní nádraží. Kapacita tratí zůstane i přes nové zabezpečení stejná jako dosud.
Proměna brněnského uzlu za 70 miliard
V současnosti už se systémem ETSC vybavuje také modernizovaná dvoukolejná trať z Brna do Zastávky, a to ze stanice Brno-Horní Heršpice. „Podél trati už stojí stožáry sítě GSM-R. Vysílače vystrojujeme technologiemi. Připravujeme software pro radioblokovou centrálu. Instalace systému zde skončí na podzim. Poté budou moct vlaky zrychlit až na 120 kilometrů za hodinu,“ řekl Gavenda.
Celková stavební proměna brněnského uzlu, jejíž podstatou je přesun hlavního nádraží o kilometr na jih, má teoreticky začít v roce 2028. Podle zatím posledních údajů má stát okolo 70 miliard korun. Stavba by měla trvat sedm let.