Přijet elektromobilem na vlak a na parkovišti si celý den svůj vůz nechat dobíjet. U nádraží v České republice by to měl být postupně standard. Dobíjecí stanicí by mělo být podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy vybaveno každé páté parkovací místo. Státní organizace s tím počítá ve svém Plánu rozvoje infrastruktury pro dobíjení elektrických vozidel. Stavební příprava na dobíjecí stanice je už podle Gavendy hotová například v železničních stanicích Benešov nad Ploučnicí, Most a Lovosice.
Správa železnic se podle mluvčího ve svých plánech řídí „Zelenou dohodou pro Evropu“ a balíčkem legislativních návrhů „Fit for 55″, které mimo jiné stanovují pro členské státy pravidla pro budování dobíjecích míst. Česká republika je v roce 2021 překlopila do vyhlášky o technických požadavcích na stavby.
„Pokud se při rekonstrukci výpravní budovy nebo železniční stanice zřizuje více než 10 veřejných parkovacích míst pro osobní automobily, už v projektu na základě zmíněné vyhlášky a našich interních předpisů počítáme alespoň s jednou dobíjecí stanicí pro elektromobily a také s kabelovody, aby bylo později možné dobíjecí stanicí vybavit každé páté parkovací místo,“ poznamenal Gavenda.
Kromě přípravy potřebné infrastruktury je podle Gavendy důležitá také koordinace s distributorem elektřiny, který bude následně dobíjecí stanice provozovat. Spuštění veřejných dobíjecích stanic v Benešově nad Ploučnicí, Mostu a Lovosicích podle Dušana Gavendy závisí právě na provozovateli, společnosti ČEZ Distribuce. Upřesnil, že připojení dobíjecí stanice se odvíjí od rezervovaného příkonu distributora a trvá přibližně 15 měsíců od podání žádosti.
Mohlo by vás zajímat
Kromě přípravy veřejných dobíjecích stanic se zaměřuje Správa železnic i na ty neveřejné. Ty vznikly podle Gavendy v loňském roce například u administrativních budov oblastních ředitelství v Ostravě a Ústí nad Labem.
Letos by podle mluvčího Správy železnic měly být spuštěny také dobíjecí stanice v parkovacím domě ve Vsetíně, kde jsou instalovány tři stanice AC se dvěma výstupy a tři dobíjecí stanice DC 22 kilowattů. Celkový výkon pro devět stání pro elektromobily je přibližně 120 kilowattů.
„V letošním roce by dále měly být realizovány tři dobíjecí stanice v rámci administrativní budovy Správy železnic v Olomouci. V roce 2025 se potom počítá například s dvěma dobíjecími stanicemi u výpravní budovy Aš o výkonu 77 kilowattů, dobíjecí infrastruktura se také připravuje v železniční stanici Olomouc-Nová Ulice a dalších,“ sdělil Ekonomickému deníku Gavenda.
Elektromobilita se podle mluvčího stala důležitou součástí celkové strategie Správy železnic. Od rozvoje dobíjecí infrastruktury si státní organizace slibuje kromě propojení bezemisní individuální osobní dopravy s tou železniční také zvýšení atraktivity samotného cestování vlakem. Podobný názor má na propojení železnice a elektromobility také předseda dopravní sekce Hospodářské komory Jan Sechter.
„Páteřní železniční koridory směrem k Praze, Ostravě či Brnu ukazují, že část obyvatel bude volit tento způsob cest a může se rozhodnout pro elektromobil. Železnice tím získá nové cestující, dosud výhradně motoristy,“ sdělil.
Tereza Čapková