INZERCE

Pendolino začalo v České republice jezdit v roce 2004. Záhy poté klesl počet cestujících autem mezi Prahou a Ostravou na polovinu. Foto: Pixabay

Správa železnic chystá modernizaci koridoru na Pardubicku. Vlaky zde pojedou až 200kilometrovou rychlostí

Správa železnic uzavřela smlouvu na zpracování záměru projektu a doprovodné dokumentace pro zvýšení rychlosti na hlavním koridoru z Prahy do Ostravy, konkrétně mezi stanicemi Pardubice hlavní nádraží a Uhersko. Vlaky by v tomto úseku měly v budoucnu jezdit rychlostí 200 kilometrů za hodinu.

Záměr projektu a s ním spojenou dokumentaci připraví společnost AFRY CZ, která prověří statiku stávajících mostů na tomto úseku a navrhne také zrušení všech pěti železničních přejezdů. Modernizací by měly projít železniční stanice Moravany a Kostěnice. Mají například vyhovovat podmínkám a požadavkům pro plynulý provoz pod dohledem ETCS včetně možnosti provozu nákladních vlaků o délce až 740 metrů.

Cílem projektu je navrhnout modernizační stavebně-technické úpravy tak, aby bylo možné navýšit rychlost na 200 km/h. Zásadní je přitom důraz na bezpečnost a spolehlivost provozu. „Soustředíme se na zajištění interoperability, zvýšení kapacity dráhy nebo odstranění bariér pro cestující. Zvýšené nároky ale klademe také na úsporu energií,“ vysvětluje ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

Nejedná se o první ani jediný projekt svého druhu. Po přeložce trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje zde mohou vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h. Rychlost vlaků se zvýší postupně. Od poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, se zkrátí jízdní doba expresů mezi Prahou a Táborem na 59 minut. 

Tomáš Rovný