INZERCE

Vizualizace nové trati tzv. Buštěhradské dráhy. Foto: Ministerstvo dopravy

Správa železnic a rozvojová banka řeší financování propojení letiště s centrem Prahy

Správa železnic a Českomoravská záruční a rozvojová banka uzavřely Memorandum o spolupráci při identifikaci a přípravě projektů v oblasti železniční infrastruktury. Pilotním projektem má být propojení Letiště Václava Havla s centrem Prahy železnicí.

Na projektech, jako jsou vysokorychlostní tratě či dopravní uzly, chce Správa železnic nově spolupracovat s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou. Obě organizace podepsaly memorandum, které přispěje k rozšíření forem investování do projektů z oblasti železniční infrastruktury.

„Naším hlavním úkolem bude identifikace vhodných projektů, které by mohly být financovány jinak než formou dotace,” nastínil průběh spolupráce generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Foto: Jiří Reichl

Svoboda pak podotkl: „Hlavním úkolem je zavedení nových forem smluvních vztahů vedoucích k dlouhodobé odpovědnosti zhotovitelů za kvalitu, úspoře veřejných rozpočtů a zapojení soukromých finančních prostředků do výstavby a údržby.”

Českomoravská záruční a rozvojová banka  následně vyhodnotí, pro jakou formu financování jsou projekty vhodné. Poté navrhne optimální způsob financování, například formou PPP, juniorního financování nebo jinou vhodnou formou odpovídající danému projektu.

„Pilotním projektem bude propojení letiště s centrem Prahy železnicí, kdy naše banka bude posuzovat možnost financování formou PPP. Do budoucna je naším cílem se zaměřit na projekty financování infrastruktury pro vysokorychlostní železnice,” popisuje Jiří Jirásek, předseda představenstva a generální ředitel záruční a rozvojové banky.

Cílem spolupráce je pomoci tomuto veřejnému zadavateli s úvodní fází přípravy a realizace projektů, u kterých se počítá s využitím mimorozpočtového financování. Banka bude zároveň poskytovat poradenství při výběru poradců pro realizaci vhodných projektů.

Obří projekt

Modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla je jedním z největších dopravních projektů v České republice. Projekt reprezentuje nezbytnou infrastrukturní odpověď na předpokládaný rozvoj letecké dopravy. Její význam spočívá také v tom, že by mělo zařadit hlavní město i Kladno mezi moderní evropské aglomerace s železničním napojením letiště.

Připravovaná rychlodráha z Prahy do Kladna s odbočkou k ruzyňskému letišti je rozdělena na osm úseků. V současnosti je dokončen jediný z nich, Negrelliho viadukt, který byl otevřen na začátku června. Další úseky se začnou stavět zhruba za dva roky, začít by se mělo rekonstrukcí Masarykova nádraží. Cena stavby je odhadována 40 miliard korun.

Aktuálně probíhá kvůli stavbě rychlodráhy podle Správy železnic územní řízení. Jejím přínosem má být mimo jiné: zvýšení traťové rychlosti na 115 –140 km/h, parkoviště P+R, (dohromady téměř 1100 parkovacích míst: Hostivice – 450, Jeneč – 250, Malé Přítočno – téměř 400), bezbariérový přístup, nový rozvoj přilehlých oblastí, zlepšení dopravní dostupnosti Prahy pro studenty a zaměstnance, zvýšení bezpečnosti dopravy a zlepšení prostupnosti území.

Vizualizace plánovaného železničního terminálu na letišti Václava Havla.
Foto: Ministerstvo dopravy

Hlavní součásti stavby má být. modernizace a elektrifikace stávající jednokolejné trati mezi západním okrajem Prahy a Kladnem, vybudování druhé koleje úprava nepříznivých směrových poměrů („narovnání“ stopy), nahrazení některých přejezdů alternativním řešením modernizace železniční stanice Hostivice (dvě ostrovní nástupiště, dva podchody, návaznost na P+R), Jeneč (návaznost na P+R), nahrazení železniční stanice Unhošť zastávkou Malé Přítočno (návaznost na P+R), zřízení nové zastávky Pletený Újezd.

Tomáš Rovný